CHECK IN

TURKISH AIRLINES BUSINESS CLASS


First Class Magazine har flugit business class med Turkish Airlines från Ataturk International Airport i Istanbul till Mauritius. Vi fick en mycket bekväm resa och kände oss både väl bemötta av personalen som mätta och utvilade när vi kom fram till vår slutdestination.

 

Turkish Airlines Lounge, Ataturk Airport Istanbul

Turkish Airlines lounge sägs vara en av världens största och bästa VIP-lounger. Loungen, som nyligen byggts ut med ytterligare en våning, har en kapacitet för 1030 sittande gäster. Trots att vi anlände sent på kvällen var det full aktivitet inne i loungen. Här kan man roa sig med allehanda underhållning och aktiviteter som biljardbord, biograf, bibliotek, slå med golfklubba i en golfsimulator eller spela dataspel, bland mycket annat. Hade vi varit hungriga när vi anlände fanns det gott om mat att välja på. Både kalla mezerätter och varma rätter som lagas på plats av kockar och utbudet av drycker var generöst. I hyllor på väggarna runtom i loungen kan man hämta läsk, vatten juice, vin och öl. På utställda drinkvagnar fanns även starkare alkoholhaltiga drycker att hämta. Undervåningen har mer fått karaktären av café, där stora bufféer med allehanda bakverk dukas upp. Övervåningen fungerar mer som restaurang/bar. Loungens wifi fungerade också bra. Utbudet var rikligt på allt. Det enda lilla minuset var att vi saknade en bartender som kunde blanda drinkar och att vi inte kunde ta oss ett glas champagne –inte ens något mousserande vin kunde vi hitta.

Utrymme och bekvämlighet

Första intrycket av stolen var att denna inte var särskilt bred, däremot fanns det gott om utrymme för benen. En lådbänk framför stolen, där man kunde lyfta på locket och lägga saker i, fungerade också som fotpall. Det visade sig dock att stolen, trots att den inte var jättebred, ändå var väldigt bekväm. Det gick att ställa in den från att sitta rakt upp till att bli en bekväm säng – helt liggande. Tofflor, en filt, hörlurar och diverse informationshäften fanns tillgängliga i ett fack vid sidan av fotpallen. På sätet låg en bekväm och formbar ryggkudde som visade sig vara mycket lämplig att använda som extra madrassdetalj i skarven när stolen fälldes till liggläge. Innan maten serverades kom servicepersonalen med en tunn madrass, en stor generös kudde och ett mjukt täcke som de bäddade med åt oss i stolen. En utdragbar plastskärm fungerade som avdelare mellan de båda sätena när de förvandlades till sovplatser. Fotstödet och nackstödet gick att reglera separat, vilket gjorde att man kunde justera dessa till sin egen bekvämlighet. Stolarna var utrustade med alla teknik för att sköta underhållningen och med möjlighet att ladda både mobiltelefon och dator.

Underhållning

Skärmen för filmer och annan underhållning satt på baksidan av framförvarande stol, vilket innebar ett relativt långt avstånd från sittplatsen. Dock var skärmarna ganska stora, så även den av oss som är närsynt klarade av att se på film utan glasögon. Utbudet var stort och brett, det fanns både nya och klassiska filmer, dokumentärer, serier och nyheter. Ett minus dock för att inte hela säsonger av serierna alltid låg upplagda, utan bara enstaka avsnitt per säsong.

Vi uppskattade också att det delades ut högkvalitativa Denon-hörlurar, detta gav extra krydda till underhållningen. Skönt och bra ljud för alla hörselnivåer.

Mat och dryck

Vårt flyg gick 01.55, alltså mitt i natten. För vår del blev det då en sen middag. Personalen delade ut förtryckta menyer där det fanns valmöjligheter både för förrätt och huvudrätt. Det erbjöds vegetarisk, fisk- eller kötträtt till huvudrätt och likaså fanns möjligheten att välja mellan tre olika förrätter. Tyvärr motsvarade inte maten riktigt våra förväntningar. Fisken var lite för torr och överkokt på både resan till och från Mauritius. Men i rättvisans namn åt en av oss också en biff som var himmelskt mör och god och som därför viktar upp betyget något. Frukosten var också riktigt bra och variationen i den menyn var stor – alla resenärers frukostvanor kunde med andra ord så långt som möjligt tillgodoses.

Servicen ombord

Här kunde vi konstatera att personalen på just detta flyg inte var helt synkade om hur de skulle närma sig gästerna. Halva personalstyrkan verkade vara mer serviceinriktad och man presenterade sig med namn och informerade sina gäster om att man skulle svara för deras service. Den andra halvan av personalen var inte alls lika personlig och trevlig, vilket gav en ganska snedvriden bild av servicen. Alla var dock mycket leende och tillmötesgående. Fördrinken var lite av en besvikelse då den enbart bestod av olika juicer. En resenär i sätet framför bad om ett glas champagne, men blev tillsagd av flygvärdinnan att han måste vänta till dess att planet lyft. Under middagen glömdes vinbeställningen också bort till huvudrätten, en liten miss där. Istället fick vi påfyllning av champagne som vi drack till förrätten.

Övrigt

En necessär delades ut strax innan ljuset i planet släcktes för natten. Den innehöll det mesta som man förväntar sig – strumpor, sovbindel, tandborste, tandkräm, öronproppar, kam och borste samt hudlotion. Ett skohorn utgjorde en positiv överraskning. Däremot var det en besvikelse att hudlotionen hade en karaktäristisk och mycket stark manlig doft – det är inget som en kvinna vill smörja in sig med. Vad är det för fel på neutral doft undrar vi?

Helhetsintyget

Vi är nöjda med Turkish Airlines och ger denna upplevelsen en 4 på en 5-gradig skala.

FOTO: PRESS SAMT SHUTTERSTOCK

 

Kommentera via ditt Facebook-konto

First Class Magazine är inte bara ett av Sveriges mest exklusiva livsstilsmagasin utan även den personliga guiden till de bästa resmålen, de senaste klockorna, de mest exklusiva smyckena, de dyraste bilarna och de största båtarna.

Copyright © First Class Magazine.

UPP
Translate »