EUROPA

HOTELL AMAN VENICE VID CANAL GRANDE


 

Ska man bo i ett palatshotell i Europa rekommenderar vi Aman Canal Grande Venice i Palazzo Papadopoli. Det ligger vid Grand Canal, nära Rialtobron. First Class Magazine har testat och är imponerade. 

Entrén till Aman Venice

I de tidiga mästarnas konstmuseum i Dresden hänger målningen “Madonnan i huset Coccina” av Paolo Veronese. Den är ett självförhärligande panoramaporträtt av den lika förmögna som religiösa familjen Coccina i Venedig, som knäböjer framför jungfru Maria med Jesusbarnet. Längst till höger i skymundan reser sig något mycket spännande: Coccinas vita marmorpalats vid Canal Grande. Framför porten kan man skymta några förbiglidande gondoler på kanalen. Palazzo Coccina hade byggts klart 1560, elva år före målningen, som gjordes 1571.

Det magnifika, venetianska privatpalatset bytte ägare 1748 till familjen Tiepolo, och 1864 tog Papadopoli från Korfu över. Trots att fler ägare följde, heter det fortfarande Palazzo Papadopoli.

Men det namn som används idag är något helt annat: Aman Canal Grande Venice! För inte så många år sedan blev byggnaden nämligen en ny exklusiv medlem i kedjan Aman Resorts. Aman är ju känt för att välja sina hotellobjekt med omsorg och klass. Aman Venice är verkligen ett extra briljant inslag i deras pärlband av trettiotalet hotell och resorter.

Visst är det något hisnande över de väldiga tidsperspektiv som de gamla mästarnas oljor representerar? 446 år efter att det nybyggda palatset avmålades installerar vi oss i ett rum på högsta våningen. Sedan sveper vi nedför trapporna till de plan som här kallas piano nobile, vilket betyder “ädel våning”.

FRESKER OCH STUCK

Piano nobile 1 är Palazzo Papadopolis mest grandiosa våning. Att ta in på hotell och sedan sitta och äta frukost i den mest utsmyckade salen i ett 1500-talspalats – med Muranoglaskronor i taket, rokokostuckaturer, tre meter höga väggspeglar, och fresker av Cesare Rotta på väggarna och i taket – det är en känsla som är svår att slå.

Imponerande tak i the Ballroom.

Salen går under namnet The Ballroom, eller Spegelsalen, och var den berömde designern Michelangelo Guggenheims pièce de résistance. Han utsmyckade salen 1864, drygt trehundra år efter uppförandet av palatset. Det måste vara ett av de vackraste rummen bland Venedigs patricierpalats. Detta alltså på ett hotell. Litet grann som att kliva in i spegelsalen i Versailles, om än i mindre skala. Stilen är ursprungligen barock och renoverades med inslag från nyrenässansen.

The ballroom

Cesare Rottas vägg- och ovala takfresker med gudinnor och amoriner piffades upp, tre takkronor i Muranoglas skapades särskilt för detta rum, stuckatur inramade salen. De höga glasdörrarna vetter mot Canal Grande. Endast tre bord intill denna glasvägg med tidlös vy. Vilket frukostställe!

Frukosten som imponerar

GULA MATSALONGEN

Intill Spegelsalen ligger på ena sidan Gula matsalongen som är den intima restaurangen där vi intar middagen omgivna av väggarnas gula sidentäckning av Rubelli. Oljeporträtt av några medlemmar i familjen Papadopoli iakttar oss under måltiden. Från Cesare Rottas takfresk hänger även i detta rum en magnifik takkrona av Muranoglas.

Ornamenterad stuck och en takfresk av Cesare Rotta dominerar dekorationerna i Gula Matsalongen, tillsammans med de vackra, gula sidentapeterna av Rubelli.

Ur det diskreta köket någonstans bakom de gula sidenväggarna kommer den unge köksmästaren Andrea Torre, skolad i de bästa köken i London och Milano, och presenterar muntligen sin meny. Hans kök lyder delvis under råden från Davide Oldani, berömd Michelinbestjärnad chef som Aman Venice konsulterar.

Menyn tycks väldigt flexibel eftersom den är muntlig och man lyssnar känsligt till gästernas preferenser. Efter en lång diskussion beslutar vi inleda med en gudomlig hemgjord pasta med den bästa italienska olivoljan och färsk, vit tryffel som Andrea hyvlar några tunna skivor av som lyxig dekoration ovanpå pastan.

Magisk truffelpasta

Ur den digra vinkällaren har vi förstås valt ett italienskt vin av god klass, en Solaia från Antinori. Vi följer upp entrérätten med en perfekt tournedos med potatispuré och kantareller respektive hjortfilé på en bädd av ångkokta grönsaker.

På Spegelsalens andra sida ståtar Blue Bar med stor öppen marmorspis, grå sidenväggar och mörka träpaneler som bäddar in drinken i en mysig känsla av palatsbibliotek. Det riktiga biblioteket med bokskåp i valnöt finns en trappa upp på det andra “ädla planet”, Piano nobile 2.

Här finner vi också den vackra salongen Stanza del Tiepolo med grått Rubelli-siden på väggarna, takhöga väggspeglar i venetianskt originalglas, och en takfresk målad av självaste Giovanni Battista Tiepolo vid mitten av 1700-talet.

HÖG PRIVATFAKTOR

Amans koncept för sina nybyggda, egna anläggningar innehåller bland annat följande. Anläggningar som Aman Resorts själva uppfört är unika med en ofta avskalad design som extraherats ur omgivningarnas natur och kulturyttringar, och där man använt lokala material. Allt enligt grundaren Adrian Zechas personliga vision. Atmosfären skall påminna om en rik väns hem. En hög privatfaktor härskar medan en diskret men omsorgsfull service glider omkring på en nästan andlig nivå. Personalen är som en familj där gästen är kung. Deras service är respektfull men alltid värdig, utan svassande.

När det gäller Aman Venice har man istället utnyttjat ett befintligt, historiskt, venetianskt barockpalats av hög rang. Spegelsalen är allt annat än avskalad i sin design. Men Amans mål att komma intimt nära den lokala kulturen och historien har tack vare Palazzo Papadopoli lyckats bättre här än på många andra håll.

Här sitter vi mitt i den italienska högrenässansen och äter en hälsosam frukost på lokalt producerade ägg, frukt och bär, medan vi låter ögonen vila på Canal Grande. Andra venetianska palats står på rad på kanalens motsatta sida medan gondoler glider förbi lika stillsamt som de gjorde för ett halvt millennium sedan.

POPULÄRT BLAND KÄNDISAR

Aman Resorts blev snabbt det som celebriteterna väljer när de vill bo lyxigt på “hotell” men ändå vill kunna leva mycket privat. På gästlistan har noterats namn som Bill Gates, Barbara Streisand och Mick Jagger. På Aman Grand Canal Venice var det stort kändisbröllop sista weekenden i september 2014. George Clooney gifte sig med sin Amal Alamuddin och festen och gästernas logi ordnades här på Aman Venice. Ett klipp på YouTube visar när paret anländer i en glänsande nyfernissad träbåt, modell kunglig.

Det enda vi saknar i Palazzo Papadopoli är det 450 år gamla oljepanoramat på familjen Coccina med sitt nybyggda palats i bakgrunden. Där har vi provbott nu, men målningen – som tillhörde palatset – fördes 1745 av en kurfurste från tyska Sachsen till furstens huvudstad Dresden. Där hänger den än idag, troligen mer välbevarad än om den fått hänga i nästan ett halvt millennium i palatset, som bytt både ägare och omsorgsnivå många gånger sedan dess.

Aman Venice tillhör det mera omistliga man kan uppleva i hotellväg.

Ett standardrum högst uppe i Palazzo Papadopoli

För mer information: www.aman.com/resorts/aman-venice

 

Kommentera via ditt Facebook-konto

First Class Magazine är inte bara ett av Sveriges mest exklusiva livsstilsmagasin utan även den personliga guiden till de bästa resmålen, de senaste klockorna, de mest exklusiva smyckena, de dyraste bilarna och de största båtarna.

UPP
Translate »