BILAR

BENTLEY CONTINENTAL GTC – EN TREVLIG LEKSAK

Lagom till Bentleys 100 årsjubileum lanseras den tredje generationen av storsäljaren Continental. Men handlar det om en ansiktslyftning eller en helt ny bil? Låt oss ta reda på det!

När man närmar sig bilen ser man snabbt att det har hänt en hel del när det kommer till bilens utsida. Grillen har blivit bredare och lägre vilket ger ett mäktigt intryck. Baklyktorna har också fått en helt ny design och är nu ovala för att matcha avgasrören helt perfekt. Bentley har ändrat precis lagom mycket för att behålla den klassiska Continentallooken samtidigt som den nya generationen ändå ser mycket modernare ut. Bilen ser smidigare och lättare ut än tidigare generationer.

Under den stora huven finner vi den nya W12-motorn på hela 635 hästkrafter. När man ser en Bentley så tänker man i första hand att det är en lyxkryssare och inte en supersportbil. Särskilt när man ser dessa bilar bredvid syskonbilarna från McLaren, som man kan göra hos Autoropa på Grev Turegatan. Men låt dig inte luras. Bentleyn kan sprinta 0-100 på 3,8 sekunder och släpper du inte gasen så tar den dig upp till 333 Km/h. Det är prestanda som står sig väl i jämförelse med den absoluta toppen av prestandabilar.

En imponerande inredning

När vi öppnar dörren ser vi att förändringarna är ännu större. Inredningen är helt fantastisk. Det finns exempelvis över 321 000 sömmar i kupén. Det blänker överallt. Den underbara läderdoften fyller näsan. Hos den förra generationen var instrumentbrädan markant uppdelad mellan förare och passagerare. Nu flyter den ihop på ett snyggare sätt. När man trycker på startknappen startar W12:an upp med ett mörkt och djupt vrål. Samtidigt snurrar den 12,3 tum stora mittskärmen runt till visningsläge. Den är gömd när bilen står parkerad. Vill man hellre ha tre klassiska visare i mitten är det bara trycka på en knapp, så snurrar den lösningen fram. Det är genialt. Jag är helt säker på att vi kommer att få se denna snygga lösning kopierad hos andra lyxiga bilar framöver. Det kan ju vara rätt skönt att slippa skärmar ibland. Särskilt när man tar en stilla söndagsutflykt. Ringer någon, eller om du lägger i backen, så snurrar skärmen automatiskt fram så att du ser vem det är som ringer eller så att du får tillgång till backkameran. Bentley har verkligen lyckats med att behålla det traditionella och få in den senaste tekniken på ett bra sätt. Detaljarbetet på ratten är otroligt vackert. Att den är handsydd stärker lyxkänslan. Den är därtill väldigt trevlig att hålla i.

Via skärmen kan man snabbt engagera Spotify och lyssna på sin favoritmusik. Standardsystemet på 650 watt via tio högtalare kan bytas mot ett Bang & Olufsen-system på 1500 watt via sexton högtalare. Vår bil är utrustad med Naim-systemet på otroliga 2200 watt via arton högtalare. Att ljudet från detta system är helt magiskt förstår ni säkert. Att sedan högtalarna är extra vackra är ju inte helt fel heller. Att det dessutom finns en ficka för telefonen i mittarmstödet som laddar den sladdlöst gör saken ännu bättre.

 

Ut på vägen

Nu är det hög tid att ta reda på hur nya GTC är att köra. Vi fäller ned taket, vilket görs på 19 sekunder och kan göras i upp till 50 km/h. Vi rullar iväg och det är imponerande hur en W12:a kan smyga iväg så tyst och mjukt. När det gäller mjukheten så är den avhängig av den nya dubbelkopplingsväxellådan med hela åtta växlar som man lånat från Porsche. Den växlar så mjukt att man inte märker processen alls. När vi kommer fram till ett stort fartgupp så noterar vi skillnaden mellan en Bentley och en supersportbil. Bentley tar alla gupp och ojämnheter helt odramatiskt. Där en supersportbil behöver bromsa ner nästan till 0 för att sedan börja pyssla med noshöjningssystem så behöver man inte ens bromsa in Bentleyn. Vi kör i Bentleyläget då bilen själv pendlar mellan comfort och sportläge beroende på hur man kör. Bilen lär sig snabbt vilket humör du är på. I sportläge låter den lite argare och stramar åt chassiet. Jag skulle faktiskt vilja ha ett sport plus-läge, där bilen låter lite mer och håller kvar växlarna lite längre. Det går dock att växla manuellt, så vill man köra lite hårdare är det att föredra.

Bakom ratten känns bilen inte lika stor som den ser ut. Det är lätt att placera den rätt på vägen. Inne i stan är den en fröjd att köra. Den blå färgen tar för sig bra och Bentleyn drar till sig väldigt många blickar. Första gången jag parkerar bilen så hinner jag inte många meter innan en man kommer fram och säger “vilken otroligt vacker bil du har”. Det blir inte heller den sista gången jag hör de orden. Det är en av bilens styrkor. Att den är väldigt elegant och kan framföras elegant. En supersportbil körs på ett helt annat sätt än en Bentley.

Vi rullar ut ur staden för att ta oss an lite snabbare vägar. Bilen är utrustad med precis all modern teknik en bil i denna prisklass kan ha. Den läser skyltar, den kan hålla filer, hålla ett perfekt avstånd till bilen framför, parkera själv; ja, allt du kan tänka dig. Bilen vi kör är en UK-bil, och jag vet inte om det är anledningen till att den ibland ger mig fel information just när det gäller att läsa skyltar. När vi kör ut på motorvägen hävdar bilen bestämt att det är 110 km/h som gäller, medan verkligheten är att det är 80 km/h som är gränsen. Undrar om den diskrepansen kan användas som skäl om man blir stoppad av polisen?

En ren njutning

Att sitta fram med taket nere i motorvägsfart är en ren njutning, även utan vindavvisaren som man kan montera över baksätet. Skulle det vara lite kallt så kan man slå på nackvärmaren och stolsvärmen. Ja, man kan även få massage av stolarna om man känner för det. Förarplatsen i nya GTC är en av de vackraste på marknaden, kanske den allra vackraste. Stolarna greppar bra även om man kör lite hårdare. Skall jag kritisera något så kanske Bentley skulle ha lagt samma vikt vid passagerarna i baksätet. Då avser jag inte utseendet, då baksätet är minst lika vackert. Men när man kör lite fortare så får passagerarna i baksätet ta betydligt mycket mer vind än vi i framsätet. Att kunna värma upp sina frusna medpassagerare bak på ett snabbt och smidigt sätt vore optimalt. Att nya GTC är Grand Tour ut i fingerspetsarna och en fröjd att köra långa sträckor är det däremot inget snack om.

Vi tar oss an lite kurvigare landsvägar. Att bilen väger en bra bit över två ton är svårt att ta in. Man kan gå in hårt i kurvorna och styra in utan att det känns som den hänger tungt på framvagnen. När man kommer ur kurvan och går på gasen blir man chockad av hur snabbt och obekymrat bilen accelererar. Att den har marknadens absolut största stålbromsar märks också. Det är lätt att få ner farten, vilket behövs då den tenderar att öka väldigt fort och lätt.

På kvällen, när det blir lite kallare, är det dags att fälla upp taket. Det är väldigt vackert och bilen ser väldigt bra ut med taket på. Jag blir dock lite förvånad av att hur mycket däckljud som letar sig upp i kupén med taket på plats. Det kan kanske bero på att bilen är extrautrustad med de största 22 tums-fälgarna med den absolut lägsta profilen på Pirellidäcken. Det är heller inte så mycket mer ljud som kan komma in då bilen har dubbla glasfönster runtom.

Att den tredje Continentalgenerationen är en helt ny bil är det ingen tvekan om. Allt är nytt och förbättrat. Den är mycket vacker att titta på och en fröjd att köra. Den är som ett kinderägg, den är tre önskningar i ett. Den kan komfortabelt ta dig hur långa sträckor som helst. Vill du glida runt i stad eller köra på en landsväg eller om du är mer på bushumör så har den prestandan för allt det också. Senast jag körde en 2+2 cabriolet handlade det om en Ferrari Portofino. Om jag skulle spendera runt 3 mkr på en 2+2 cabriolet så skulle mitt val bli Bentley GTC. Den är komplett. Och tråkig att behöva lämna.

Ni vet den där känslan när man sitter i taxin hem från flygplatsen en väldigt grå februaridag efter ha upplevt ett färgglatt Mauritius och sen kommer hem till sitt ljusa och fräscha hem som plötsligt känns som ett sterilt sjukhus? Så är det att gå tillbaka till en vanlig bil efter att ha njutit av nya Bentley Continental GTC i några dagar.

För mer information: http://www.autoropa.se/

 

Foto: Press
UPP
Translate »