ASIEN

FINNAIR FÖRST UT MED NYA AIRBUS A350 XWB

XWB står för Extra Wide Body, Finnair står för utmärkt service och själv står artikelförfattaren för att det här är en av de bästa flygupplevelserna hon har upplevt

Finnair A350 XWB Business Class Cabin 01 cruise HR

Finnair har som första flygbolag i Europa fått levererat den nya Airbus A350 XWB och First Class Magazine fanns med på premiärturen till Shanghai.

Vi har ju sedan lång tid tillbaka gjorts införstådda med att det här med att flyga till Asien via Helsingfors är den rakaste vägen. Nu kan jag dessutom meddela att det också är en ytterst lyxig och komfortabel upplevelse. I slutet av november gick jag ombord på den nya flygmaskinen Airbus A350 XWB och kan bara konstatera att det kommer att bli svårt att slå upplevelsen.

Finnair A350 XWB Business Class Cabin 03 seat HR

Det kokar på Helsingfors flygplats. Premiärdagen för Finnairs flygning med nya A350 XWB är här och det firas med pompa och ståt. Det hålls högtidliga tal som följs av lyckönskningar, och därefter dansar jättelika kinesiska drakar till trummor som får upp pulsen ordentligt. Kontrasten blir därför – på ett skönt sätt – stor när det äntligen är dags att gå ombord för att flyga till Shanghai. Det doftar nytt, ni vet sådär som det doftar i en sprillans ny bil. Inte så konstigt: Finnair är det första flygbolaget i Europa som fått flygplansmodellen levererad. Allt är skinande rent.

I de lyxiga flygplansstolarna ligger filtar och kuddar samt en behändig necessär med allt man kan tänka sig behöva för en behaglig flygning. Jag lutar mig tillbaka med ett glas champagne medan jag studerar faciliteterna. Alla stolarna i business class har direkt access till mittgången, man behöver alltså inte kliva över någon om man vill sträcka på benen eller på gå damrummet. Ja, det finns faktiskt ett särskilt Ladies Room med smink och annat som kvinnor kan tänkas behöva.

Finnair A350 XWB Business Class lavatory

Självklart förvandlas de breda stolarna till en komfortabel säng när man vill sova. Det har jag dock inte tänkt att göra på ett tag, här ska njutas! Det känns lite som att man har sin alldeles egna kupé. På den stora tv-skärmen finns det gott om filmer, serier och spel för den som är intresserad av det. Eftersom trådlöst bredband finns är det inga problem att hålla kontakt med jorden under oss eller arbeta. Min plan är dock att dinera. Eftersom jag befinner mig ombord på ett finskt flygplan, så känns det helt naturligt att maten serveras på en servis från Marimekko och att drycken hälls upp i glas från Iittala.Vad annat liksom?

MAT OCH VIN I TOPPKLASS

Jag börjar med en amuse bouche på kallrökt sill som serveras med ärtpuré. Därefter serveras den klassiska finska rätten Vorschmack med alla de obligatoriska tillbehören, som gräddfil, inlagda rödbetor och gurka. Det finns tre alternativ för varmrätten. Efter att ha valt bort både fisk och anka serveras jag en helt makalöst god entrecôte av ren tillsammans med en puré av kronärtskockor och en sås av havtorn. Helt ärligt: det är nog den godaste rätt jag har avnjutit ombord på ett flygplan. Och inte blev det sämre av att vinerna som serverades till maten kompletterade måltiden på ett alldeles utsökt sätt. Efter huvudrätten kommer jag på mig själv att bara sitta och le. Det kan ha varit för att entrecôten var så god, eller så beror det på att jag plötsligt sitter med en tallrik med ostar från små finska producenter framför mig. För en ostälskare av rang blir det här pricken över i:et, och jag mumsar förnöjsamt i mig två sorters ost med kex och rabarbersylt som tillbehör. Ett glas portvin på det och jag har absolut ingenting att klaga på – inte heller på äppelkakan som serveras till kaffet med varm karamellsås och kanelmousse.

STATE OF THE ART

Finnair A350 XWB Business Class Cabin 02 sunset HR

Efter maten är det dags att vila lite. Jag trycker på knappen som mörklägger det stora fönstret och lutar mig tillbaka med en tidning. Det är tyst i kabinen, med all säkerhet på grund av de moderna motorerna som enligt uppgift är tjugo procent tystare än den förra generationen. En annan sak man lägger märke till är den friska luften. Jag som bär linser brukar ofta få torra ögon efter ett tag uppe i luften, men tack vare att luften ombord byts ut var och varannan minut så är det inte ett problem som uppstår under den här flygningen. Det känns också skönt att veta att även om man flyger så här bekvämt, så skonar man miljön genom att bränsleförbrukningen ligger cirka tjugo procent under den förra flygplansgenerationens åtgång. Det här är möjligt genom att man har använt sig av lättare kompositmaterial i flygplanskroppen, i kombination med ny aerodynamisk utformning och modernare motorer.

Finnair A350 XWB Economy Class Cabin 04 HR

Den som väljer att flyga i ekonomiklass har inget att frukta vad gäller bekvämlighet. Tack vara att flygplanet är extra brett innebär det att man nu kan erbjuda några av branschens bredaste säten (46 cm). Det finns även en lite lyxigare ekonomiklass där man får mer benutrymme. Självklart har man även här tillgång till pekskärmar och ett brett underhållningssystem. Vid ankomsten till Shanghai känner jag mig både pigg och utvilad. Flygningen gick som en dans och det var nästan så att man inte ville att den skulle ta slut. Vilken otroligt tur för mig då, att det bara var några dagar tills jag skulle göra samma resa fast åt motsatt håll.

Men först skulle jag bo på The Peninsula Shanghai några dagar. Det var inget straff, det heller.

För mer information:
www.finnair.com

UPP
Translate »