CHECK IN

FREYS HYRVERK – I FARTEN SEDAN 1896


År 1875 började den då 16-årige Gustaf Liljedahl arbeta i sin fars hyrkuskverk på Söder i Stockholm. Vem anade då att denne yngling snart skulle bli chef för företaget?

Kontor

Och vem anade att han skulle expandera verksamheten, köpa upp en konkurrent och bilda Skandinaviens största hyrkuskverk?

”Det är märkvärdigt hvad våra kuskar tilltagit i nykterhet och ordentlighet under de senare åren. Förr i tiden var det en inrotad sedvänja, att hvarje nyantagen skulle ”krympas”. Det vill säga köpa så och så många liter brännvin och traktera sin blifande kamrater. Gjorde han inte detta blef han ”krympt” på ett annat sätt. Han hissades upp i en vanlig selbock, och så många som kunde hängde sig i benen på honom. Det var den medeltida trähästen i ny form. Och det gjorde inte godt. Men nu ser man våra kuskar – det är fullkomligt sannt – ofta med mjölkflaskor i händerna. Inte ens under julhälgen fanns här en enda berusad.”

Citatet ovan är hämtat från en intervju med Freys grundare Gustaf Liljedahl i en intervju i Svenska Dagbladet. Året var 1900 och Gustaf var, med sina 25 år i branschen, redan veteran. Redan som 16-åring började han arbeta för sin far och det tog inte många år innan han övertog verksamheten. Redan vid start hade Freys cirka 100 hästar och servade den penningstarka grupp av stockholmare som hade råd att låta sig transporteras. Namnet Freys hämtade Gustaf Liljedahl från en då populär galopphäst, känd för sin styrka och uthållighet. Verksamheten växte snabbt och man behövde en ny sorts anläggning.

STUREPLAN – INNE REDAN DÅ

Pristagare

Stureplan må vara hett idag, men det var minst lika populärt på 1880-talet. Två år innan sekelskiftet påbörjades därför byggande av en modern och central anläggning, mitt på Grev Turegatan, faktiskt i det hus som idag är ingång till Sturegallerian. Sturebadet fanns där redan och var omåttligt populärt bland stadens bättre bemedlade. Invigningen av Freys nya anläggning skedde under pompa och ståt. Anläggningen hade kostat den, för den tiden, ofattbara summan av en miljon kronor och innehöll en lång rad tekniska innovationer. På gatuplanet fanns kontors- och expeditionslokaler samt det stora vagnhuset. Även i källaren förvarades vagnar – bland annat den väldiga så kallade mailcoachen som enbart användes för Grand Hôtels gäster.

Den största innovationen var kanske de enorma hissarna utmed huskroppen som kunde transportera såväl hästar som kuskar och vagnar upp och ner mellan alla våningar. På första våningen fanns plats för inte mindre än 106 hästar som var och en hade sin egen försörjning av friskt vatten. Utanför var gårdsplanen belagd med det för tiden nya materialet asfalt och hela fastigheten var försedd med en iögonfallande nyhet, nämligen centralvärmesystem. Bland Freys stadiga kunder fanns en imponerande skara av förnäma kunder, både privatpersoner och företag, som alla ville synas i något av Freys ekipage. Den gryende turismen skapade också den attraktiva arbetstillfällen för hyrverken. 1902 lanserade Lijiedahl dotterbolaget Freys Express som åtog sig emballering, packning, förtullning, transporter och även inkasso om så önskades. Även detta företag blev en en enorm framgång. Fyra år senare införskaffades den första automobilen, därmed var också de första hyrverksbilarna på plats i huvudstaden.

freyshus_omslaginsida

Redan år 1901 fick Freys uppdraget att transportera Nobelpristagarna i samband med ceremonierna i Stockholm, ett uppdrag man fortfarande kan stoltsera med. Gustaf Liljedahl sägs av många ha varit före sin tid – han hade alltid örat mot marken för att kunna vara först med det som tillfrågades av nya tjänster och behov. Han expanderade genom organisk tillväxt och fusioner, och var tidigt ute med att ta in riskkapital från externa investerare. Freys gjorde tidigt kända för att medvetet satsa på reklam och marknadsföring, och med sin generösa personalpolitik byggde Gustaf företagets varumärke inifrån och ut. När automobilerna kom antog han ett visst mått av försiktighet och inväntade tiden tills det var möjligt att börja tjäna rejält med pengar på denna typen av service, men sedan expanderade han snabbt. Redan år 1910 inledde Freys en storsatsning på riktiga lyxbilar även om det under några år framöver fortfarande skulle anses vara finare att anlända i bröllop eller begravning i ett ekipage lett av hästar.

FRÅN STRINDBERG TILL KUNGLIGA BRÖLLOP

Med sin långa historia har kan Freys hyrverk stoltsera med många nöjda kunder. Här ryms allt ifrån Nobelpristagare, Kungabröllopet 1976, Lill-Babs 40-årsfest, före detta Volvodirektören Pehr G Gyllenhammars PR-turnéer och Rolling Stones Stockholmsbesök. Under den så kallade yuppietiden på 1980-talet var efterfrågan på långa limousiner stor, en efterfrågan som idag i det närmaste är obefintlig. I Freys moderna bilpark ryms idag förvisso ett par bilar av den längre sorten, men de används företrädesvis bara under Min Stora dag där Freys hyrverk är sponsor och tar sig an transporterna av förväntansfulla barn som får sitt livs kanske stiligaste åkturer i några av Freys limousiner. En annan som på sin tid var en flitig kund hos Freys var August Strindberg och hans entourage.

VAD ÄR ETT HYRVERK?

Freys_affarskund

Ett hyrverk kan nämligen inte jämföras med vanlig taxi- eller persontransportservice. För det första så är bilarna omärkta, det går inte att se på en bil om den kommer från Freys hyrverk eller är i privat ägo. Det finns inga taxametrar i bilarna och heller inte några skyltar som anger priser på resor. Som om det inte vore nog så kan man inte ringa till Freys och be att få bli upphämtad på momangen, en förbeställning om minst 24 timmar, allra helst längre, är att rekommendera för att säkerställa att det finns bilar lediga. Under stora evenemang och kongresser är hela bilparken ofta bokad flera veckor i förväg. Dagens kunder är till lejonparten företag och organisationer som är i behov av säkra och bekväma transporter för kunder och anställda. Freys hyrverk är sedan 1910 Kunglig Hovleverantör. Dagens kunder efterfrågar en helt annan typ av transportmedel: diskreta och bekväma sedaner och vanar. Freys moderna bilflotta erbjuder idag det bästa av kvalitet och komfort genom de senaste modellerna från Audi, BMW och Mercedes. Även chaufförerna ”uppdateras” kontinuerligt via interna och externa utbildningar. Freys erbjuder också säkerhetschaufförer för körningar med högre skyddsbehov. I flottan finns också en Daimler Royal som i stort sett är uthyrd varje vecka i samband med bröllop.

DAGENS FREYS

Efter att ha läst ”Boken om Freys”, vilket var anledningen till min nyfikenhet över vad företaget står för idag, kontaktade jag Freys marknadschef Peter Thomason för att höra lite mer om dagens verksamhet. Han kunde berätta att Freys, från att ha startat med ett hundratal hästar, idag är ett modern företag som erbjuder transporttjänster för moderna människor och företag i behov av service i världsklass. De hämtar och lämnar på flygplatser, ser till att transporten mellan affärssammanträden sker sömlöst och utan att man behöver bekymra sig för om mötet drar ut på tiden. Statstjänstemän, kungligheter och affärsledare vänder sig till Freys när tid, komfort och säkerhet står i fokus. Jag är så klart nyfiken på om man har några särskilt kända gäster i dagens kundregister, en fråga som dock bara besvaras med ett lurt leende, här röjs inga namn.

För mer information:
www.freys.se

Kommentera via ditt Facebook-konto

UPP
Translate »