BILAR

LAMBORGHINI PÅ VÄG TILL SVERIGE! VI HAR TESTKÖRT!


LAMBORGHINI DEN VILDA 50-ÅRIGA TJUREN ÄR PÅ VÄG TILL SVERIGE

Lamborghini - Aventador LP720-5 50 years anniv 1

TAMPA GASEN I BOTTEN, mata handväxlar med paddlarna så fort det bara går och ”go ballistic”! Det tar fem minuter av hysteriskt rolig vansinneskörning på motorvägen med en V12a på 700 pigga hästar under huven innan polisen vinkar in oss. Eller ska vi säga flaggar av oss. Men som tur var stod de på ”fel” ställe så det blev inte så illa.

 

Lamborghini - police 3 (DSC_5191)

First Class Magazines testförare vinkades in av polisen.

 

Joachim Glans, ägare till Garage 11 som är importör i Sverige av Lamborghini, tog med First Class Magazine på en oförglömlig och fartfylld dag med häftiga Lamborghinis i Köpenhamn. Efter årsskiftet slår Lamborghini Sverige upp dörrarna till ett elegant showroom med försäljning i Malmö, och på sikt finns planer att även öppna upp i Stockholm.

 

Lamborghini - Aventador LP720-5 50 years anniv 2

 

Lamborghinis häftiga fartvidunder är handgjorda och småskaligt tillverkade bilar, till skillnad från volymproduktionen av andra kända sportbilsmärken. Lamborghini ägs sedan slutet av 90-talet av Volkswagen/Audi som har extremt höga kvalitetskrav på tillverkningen, och man producerar i snitt nio bilar per arbetsdag nere i Bologna. Bilarna är byggda i kolfiber som är ett mycket lättare, starkare och säkrare material än vanlig bilplåt.

Företaget Lamborghini, som firar 50-årsjubileum just i år, grundades av den sportbilsintresserade italienaren Ferruccio Lamborghini som dessförinnan gjort sig en förmögenhet inom tillverkningsindustrin, bland annat av traktorer, värmare och luftkonditioneringsapparater. Ferruccio hade tidigt i sitt liv arbetat som mekaniker och var skicklig på att skruva och meka med sina egna Ferraribilar, men var missnöjd med kvalitén och beslöt därför att själv starta upp en tillverkning av snabba sportbilar med hög kvalité.

 

Lamborghini - Aventador Roadster 14

 

En av Ferruccios närmaste vänner var lokal tjuruppfödare och Lamborghinis olika bilmodeller, såsom Miura, Diablo och Countach, är döpta efter de starkaste och mest imponerande tjurarna, en tradition som fortfarande lever kvar. Det är förstås också upprinnelsen till Lamborghinis välkända tjursymbol, med symboliken att motorkraften kommer bakifrån och bilarna ”stångar” sig iväg som kraftfulla tjurar.

Vi tog en provtur i flaggskeppet Lamborghini Aventador

 

Lamborghini - aventador red mirror (DSC_5267)

Foto: Samira Wingårdh-Waenerlund, FCM:s testförare

Bilen tillverkas endast i 800 exemplar per år så den är verkligen en raritet. Det finns tre olika körprogram: strada (lugn stadskörning), sport (lite tuffare blandkörning) och corsa (hård bankörning). I strada-läge är Aventadoren märkligt nog en riktigt angenäm glidare i stadstrafik, med mjuka harmoniska övergångar mellan växlarna.

I läge sport börjar hästkrafterna rycka i tyglarna och i corsa-läget känns det som någon viftat framför tjuren med ett rött skynke. Fjädringen blir hård som på en Formula 1-bil och växlarna matas in i blixtsnabb fart. Bilen har en acceleration som gränsar till det vansinniga, eller vad sägs om 0-100 på 2,9 sekunder och en toppfart kring 350 kilometer i timmen. Fyrhjulsdriften, från svenska Haldex, ger en fantastisk väghållning även på svenska vintervägar. Förarmiljön för tankarna till ett stridsflygplan om än i lyxigt utförande, och utformningen av sätena ger optimalt stöd för rygg och överarmar. Det är förvånande hur kort tid det tar att bekanta sig med en sådan extrem sportbil som en Lamborghini och faktiskt få en (förrädisk?) känsla av att ha bilen i sin hand och under kontroll.

 

Lamborghini - joachim glans 2 (DSC_5230)

Joachim Glans, Garage 11. Foto: Samira Wingårdh-Waenerlund

 

Lamborghini är inte bara en bil för män. I utställningshallen i Köpenhamn står bland annat en sprillans ny vit Lamborghini Gallardo LP560-4 Spider som är en vacker drömbil och skulle kunna klä även en kvinnlig förare alldeles utmärkt. Trots Joachims generösa erbjudande om förmånlig finansiering fick First Class Magazines kvinnliga reporter tyvärr tacka nej. Att komma hem till tidningen med en leasingbil för drygt fyra miljoner danska kronor skulle nog inte väcka några stående ovationer på redaktionen.

 

Lamborghini Gallardo LP560-4Spyder auf Tenerife 3-2009

Lamborghini Gallardo

 

Audi lär ha planer på att inom tre år komma med en Lamborghini SUV/jeep, för att kunna följa med sina kunder in i familjesegmentet och även bredda målgruppen på ett liknande sätt som Porsche gjort med Cayenne. Det blir i så fall inte första gången Lamborghini lanserar en jeep eftersom man redan på åttiotalet tillverkade modellen LM002 som idag är en dyr och svårkörd raritet.

Att kröna sin framgång med en Lamborghini är en dröm för många. Bland de kända svenskar som förverkligat den drömmen finns freestyleåkaren Jon Olsson men också kända näringslivsprofiler som till exempel Ur & Penns ägare Ayad Al-Saffar. En sak är dock säker – den som inte får ståpäls av det mäktiga vrålet från en accelererande Aventador måste antingen vara döv eller tråkmåns.

Basta!

För mer information:
www.lamborghini.com
www.garage-11.se

 

SE FLER BILDER HÄR

Text: Samira Wingårdh-Waenerlund
Foto: Lamborghini / Samira Wingårdh-Waenerlund

Kommentera via ditt Facebook-konto

UPP
Translate »