MAT OCH DRYCK

MACKMYRA – OM AI SJÄLV FÅR VÄLJA

Mackmyra var först i Sverige med single malt whisky och har alltid utmanat traditionerna. När man fick en idé om att AI (Artificiell Intelligens) skulle kunna hjälpa till att ta fram en whisky var tanken för spännande för att kunna släppas. First Class Magazine ställde några frågor till Susanne Tedsjö, försäljnings- och marknadschef på Mackmyra om den smarta whiskyn.

Att hitta den perfekta whiskysmaken kan engagera blenders under ett helt liv. Nu får man en skjuts framåt med hjälp av ny teknik. Destilleriet Mackmyras maskininlärningsmodeller, som drivs av Microsofts molnplattform Azure, matas med befintliga recept, säljdata och kundreferenser. Med all denna data kan 70 miljoner recept komma att skapas som förutspås bidra till högkvalitativa och populära produkter.

Hur kom ni i kontakt med Microsoft? Kort sagt – hur blev idén verklighet?

– Vi har ett litet Stockholmskontor på Epicenter och där finns även Microsoft. När vi presenterade vår idé för dem nappade de direkt och satte oss i kontakt med det finska techbolaget och AI-experterna Fourkind som hjälpte oss att bygga modellen baserad på Microsofts molntjänst Azure.

Bör mänskliga blenders känna konkurrens?

– Nej, i slutändan handlar allt om smaker och då kan inte en dator ersätta en människa. Men AI kan hjälpa oss att ta fram olika förslag på recept.

Hur förväntar du dig att resultatet kommer att bli?

– Vi vet att whiskyn smakar fantastiskt och den har fått ett fint mottagande. Även själva idén har fått stor uppmärksamhet inom både whisky och tech över hela världen. Det är en spännande kombination av traditioner och hantverk som möter den digitala världen.

För mer information: https://mackmyra.se/

UPP
Translate »