BILAR

MASERATI TAR SIG AN DE ITALIENSKA ALPERNA

Maserati är det klassiska bilmärket som utstrålar kvalité, passion och elegans. Är detta familjebilen eller kan bilen byta skepnad och bli sportbilen?

Vi befinner oss i Courmayeur för att provköra tre olika Maseratimodeller, Ghibli, Quattroporte och Lavente. Bilarna står uppradade på torget denna vackra morgon, med alperna i bakgrunden. Inramningen är väldigt bra planerad av Maserati. Vi är här för att uppleva 2018 års uppdateringar av dessa modeller.

 

På utsidan ser man inga förändringar.

Bilarna är precis lika vackra som tidigare. Uppdateringarna handlar mera om teknik. Maserati har nu precis lika mycket teknik som de flesta bilarna i toppskiktet. Det handlar till exempel om att bilen håller sig i rätt fil även om föraren skulle tappa koncentrationen av något skäl. Det finns nu också adaptiv farthållare, med mera. Ja, som sagt – allt det där extra som alla bilar behöver ha på den här nivån. Maserati uppmanar oss att testa dessa funktioner under dagen.

Vi hoppar in i en vinröd Ghibli SQ4 med svart skinnklädsel försedd med röda sömmar. Kvaliteten på inredningen är premium rakt igenom. Displayen i mittkonsolen känns modernare än tidigare, även om den inte är lika stor som exempelvis hos nya Porsche Cayenne.

Vi rullar ut ur Courmayeur och styr mot Cervinia. Vår bil är en av de första som kommer iväg. Vi följer den tydliga navigationen som leder ut oss mot motorvägen. Det är många blickar som följer oss på vägen ut. Den vackra röda lacken tar sig bra ut mot de vita snövallarna. När vi kommer ut på motorvägen är det dags att testa den adaptiva farthållaren. Det är bara ett problem: det finns inga andra bilar på motorvägen. Varken framför oss eller i backspegeln. Vi har även blivit uppmanade att ta det lite lugnt i början, då det finns fartkameror här. Vi kör i normal motorvägshastighet och glider verkligen fram. Det är tyst i kupén och man hör knappt motorn. Att Maserati kan vara en bil att trivas i under långa bilresor är det inget snack om.

Vi väljer sportläget och bilen byter skepnad

Nu har vi kommit en bra bit och känner att vi vill utforska den sportiga sidan. Vi väljer sportläget och bilen byter skepnad. Familjesedanen visar skillnaden mellan en Maserati och en vanlig bil. Motorljudet fyller nu kupén. Man känner att bilen är på tå och redo för att ha lite mer roligt. Vi kommer in i en av Italiens långa tunnlar. Bilen fyller hela tunneln med ett underbart motorljud. Det går väldigt snabbt att komma upp i farter som är lite väl höga även i Italien. Men att köra motorväg är ändå inte det som är roligast att göra i en bil som denna.

Vi intar nu de kurviga alpvägarna. Det börjar snöa. Maseratin har inga problem att ta sig fram på dessa kurviga vägar i riktigt hög fart. Perrelli-vinterdäcken har bra kontakt med underlaget och fyrhjulsdriften gör ett fantastiskt jobb med att få ner all kraft i vägen.

Vi kommer ikapp en grå Quattroporte GTS. Den har större motor än vi har i Ghiblin, men den är bara bakhjulsdriven så den har svårare att få ner kraften nu när snön börjar att tillta. De får snällt släppa förbi oss och vi kör vidare på de fantastiska alpvägarna som slingrar sig fram mellan byarna. Ghiblin imponerar verkligen på dessa vägar med sina 430 hästkrafter och sin fyrhjulsdrift. Det är lätt att ha riktigt roligt i förarsätet.

Det är klart beroendeframkallande att använda Maseratin som en sportbil; den gör det riktigt bra. Vi kommer nu fram till Cervinia där Maserati har byggt upp en bana i snön.

Vi byter bil till Maserati Lavente

Först kör Maseratis testförare två varv för att visa hur man bäst tar sig an denna bana. På vissa ställen är det riktigt mycket snö, men Laventen har inget problem att ta sig fram genom banan. Det är en bil som ser rätt liten ut. Men ser man till de faktiska måtten så är det en stor SUV. Genom en mycket lyckad design upplevs den ändå som en kompaktbil.

Maserati är ett märke som just nu växer i Sverige. Under 2017 såldes 70 bilar här. Det var sju bilar fler än 2016. Under 2017 såldes 540 Porsche Macan och 211 Porsche Cayenne.

När man möter en Maserati på stan blir man glad att det finns personer som vill sticka ut. De vill inte vara som andra. De vill ha något mera exotiskt och exklusivt. Det registrerades 62 nya Ferraris under 2017. Så att köra en Maserati är lika exklusivt som att köra en Ferrari – man vet att man inte kommer att möta en likadan bil alltför ofta.

Efter att bemästrat Laventen runt snöbanan får vi nu tillfälle att prova vilken bil vi vill. Vi väljer då Quattroporte GTS. Den känns lyxigare än Ghiblin. Att den är utrustad med den största V8:an stärker denna känsla. Ljudet som denna underbara motor levererar är strået vassare. När vi passerar genom de italienska tunnlarna är ljudet som ekar inuti helt fantastiskt.

Det går riktigt snabbt att ta sig fram på den kurviga alpvägen. Men när vi börjar komma uppåt i berget och det blir mer snö på vägen så har den tvåhjulsdrivna Quattroporte svårt att få ner fästet i vägen. Det är samma bil som tidigare var tvungen att släppa förbi oss när vi satt i Ghiblin.

Quattroporte är mera av en lyxbil än Ghiblin, även om Quattroporten har en V8 på 530 hk och kan nå 310 km/h. Ghiblin är lättare att köra sportigt.

Vill man ha en härlig familjesedan som man ändå kan köra lite hårdare när det finns utrymme för det, så skulle jag välja Ghiblin. Vill man hellre ha en sober lyxsedan så är Quattroporte det naturliga valet. Är man ute efter en kompetent SUV med härligt motorljud och inte vill vara som alla andra utan ha en bil som sticker ut, så är Lavente ett ypperligt val.

När vi startade dagen glänste bilarna ikapp i solen. Nu lämnar vi bilarna på en parkering, snyggt uppställda på rad, och det syns tydligt att alla har fått jobba hårt på de snöiga bergsvägarna. Vilket alla tre modellerna klarat galant

För mer information: https://www.maserati.com/maserati/international/en

Foto: Henrik Ström samt press
UPP
Translate »