BILAR

NYTT FRÅN MASERATI – UTMANAREN GHIBLI

Den som tror att Maserati står för nischtillverkning av riktigt dyra och extremt högpresterande sportbilar får tänka om.

Maserati-Ghibli-7-8-posteriore-ins

Från 6 200 bilar om året till 50 000 redan år 2015! Maserati storsatsar och breddar sortimentet, nya sportsedanen Maserati Ghibli är tänkt att spela en nyckelroll i den expansiva försäljningsutvecklingen.

Ghibli är baserad på samma tekniska plattform som nya Quattroporte men är kompaktare, och konkurrerar storleksmässigt med Audi A6, BMW 5-serien och Mercedes E-klass. Man har också bytt ut V8:an mot en treliters V6:a med antingen 330 eller 410 hästkrafter, bägge med dubbla turboaggregat. Extra intressant för oss nordbor är att det dessutom erbjuds fyrhjulsdrift ihop med den starkare motorn. Men den allra största överraskningen är nog att Ghibli dessutom kommer i en dieselmodell, Maseratis första!

Maserati-Ghibli-dettaglio-battitacco

First Class Magazine tog en provtur i Maserati Ghibli Diesel som även den har en treliters V6:a, vi får dock nöja oss med ett turboaggregat och 275 hästkrafter. I gengäld har den bättre vridmoment än bägge bensinmotorerna, hela 600Nm. Automatlådan är åttastegad och det finns också ett manuellt läge med växling med klassiska ”paddlar” vid ratten.

Förarmiljön i Ghibli ger inte samma lyxiga känsla som i Maseratis dyrare modeller, men är ändå komfortabel och godkänt rymlig. Även i baksätet finns det hygglig plats för medellånga passagerare. Utseende- och motorljudsmässigt är det här ingen bil som får huvuden att vridas när man kommer körande. Men på körläge “sport” blir motormullret överraskande kaxigt för att vara en diesel när man drar på med gasen vid rödlyset, och då får vi en och annan lysten blick från förbipasserande.

Maserati-Ghibli-dettaglio-Faro-frontale

Anledningen till det angenäma motorljudet är ett artificiellt förstärkt avgasljud som påminner om ljudet i en bensinare. Den här bilen kan vara ett intressant alternativ för den som hellre kör italienskt temperamentsfullt än tyskt i övre mellanklassegmentet. Och priset är ju också ett helt annat är för övriga Maseratis: från 690 000 kr för Ghibli Diesel upp till Ghibli S Q4 som börjar på 835 000 kr.

Precis som många andra sportbilsmärken har Maserati sett sig tvungna att bredda sortimentet med en enklare, billigare instegsmodell samt en SUV (Levante) för att rejält kunna öka försäljningsvolymerna och klara framtida konkurrens. Risken är förstås att man urvattnar exklusiviteten i varumärket, och kanske kan det också uppstå en viss kannibalism inom Maserati-familjen där redan frälsta kunder kan tänkas snegla mot de nya enklare modellerna när det blir dags att byta bil. Samtidigt kommer Ghiblin säkerligen tilltala ett helt nytt segment av köpare som tidigare inte haft råd att förverkliga drömmen om ett italienskt fullblod, men som söker ett sportigare och ovanligare alternativ till de tyska konkurrenterna.

För mer information:
www.maserati.com
www.autoropa.se

UPP
Translate »