KRYSSNINGAR

OMBORD PÅ REGENT SEVEN SEAS

Världens lyxigaste kryssningsfartyg. Vad krävs för att bli det? Hummer och champagne, Versacetallrikar, äkta Picasso och gigantiska sviter? Ja, precis. Det, och mycket mer, är vad som erbjuds på Regent Seven Seas Explorer. First Class Magazine besökte kryssningsfartyget för att se om löftet håller.

Kryssningsföretagen springer nästan gatlopp just nu för att visa upp det största, bästa och lyxigaste fartyget. Man plöjer ner åtskilliga miljarder för att få sätta på sig ledartröjan – och sedan helst behålla den. Regent Seven Seas Explorer är definitivt en av de kombattanter som sätter ribban högt när de utser sig själva till världens lyxigaste kryssningsfartyg. Man har investerat 450 miljoner dollar i projektet för att hålla sig kvar på toppen.

All inclusive som håller vad den lovar


Införsäljningen är god. För det borgar 473 handgjorda kristallkronor som pryder restauranger, lounger och barer, 2500 konstverk inklusive bland annat Chagall och Picasso och en all inclusive som för en gångs skull faktiskt står för vad begreppet utlovar. Allt ingår. Det innebär flygresa, transport, eventuell övernattning inför boarding, alkohol, exkursioner, alla specialrestauranger och dricks. Spabehandlingar, mer exklusiv alkohol och besök på Michelinrestauranger under utflykterna får man dock betala på egen hand. Det finns än så länge inget annat kryssningsföretag som kan erbjuda samma generösa deal.
Men smakar det så kostar det. För en vecka i medelhavet betalar du cirka 70 000 kronor, beroende på säsong. Det är i och för sig ingenting jämfört med den dyraste sviten på båten. Den går på runt 100 000 kronor per natt, men då kan du dansa runt på 360 kvadrat och har fria spabehandlingar i ditt eget spa och en privatchaufför väntar i sin bil vid varje strandhugg. Dessutom välkomnar två äkta Picasso dig precis utanför din dörr. För att bara nämna något. Och ja, sviten är i princip alltid bokad.

En gigantisk kristallkrona välkomnar oss i lobyn.

Transfer med helikopter
Vi närmar oss fartyget med helikopter från Nice flygplats, vi flyger via Monaco längs kustlinjens turkosblå vatten och lyxiga hus som klamrar sig fast i de lummiga bukterna. Helikoptern tar ett varv över vårt kryssningsfartyg innan den mjukt landar hundra meter bort. En transport tar oss sedan smidigt vidare till denna kryssare som sjösattes i just Monaco för tre år sedan av Charlene, furstinna av Monaco.

Väl på plats öppnar sig en gigantisk lobby med marmorgolv (med några av de totalt 4262 kvadratmeter marmor som fartyget pryds av) och en lika gigantisk kristallkrona. De välvda, guldfärgade trapporna får mig genast att tänka på lyxhotell i Dubai.

Svulstig design och sviter av hög klass

Bakom dörren döljer sig en av de finaste sviterna ombord.

Och kanske är det precis det man vill efterlikna. Designen är svulstig med dyra materialval, bitvis extrem, bitvis elegant och tidlös. Trots viss spretighet så lyckas man ändå få till en helhet. Jag gillar framförallt biblioteket som med Chesterfieldfåtöljer och mörkt trä skänker en fridfull skeppskänsla. Vi inkvarterar oss i den enklaste av de tio kategoriernas hytter. Det betyder 70 kvadrat och en stor balkong. Jag är en aning irriterad över att sängen inte ligger närmast balkongen – att ligga raklång och bara titta ut över Monacos galna och hoppressade land med Formel 1-banans ljud som letar sig in från balkongen är speciellt. Men jag får nöja mig med att sitta i soffan och smaka på champagnen som väntade på oss tillsammans med färsk frukt. Hytten har en stor walk in-closet och självklart klär marmor väggarna i badrummet. Att få bo in sig här och hänga upp kläderna på sina galgar är mer än tillräckligt för att jag ska känna att det här är lyxigt.

 

I varje restaurang serveras olika versioner av hummer från Maine

Temarestauranger ingår

Vi äter oss igenom de olika temarestaurangerna under våra dagar på fartyget. Compass Rose är elegant med det droppformade blå Muranoglaset som hänger från taket och ger oss en känsla av att befinna oss under vattenytan. Syftet är nog snarare att ta oss till himlen med tanke på de höga ambitionerna restaurangerna har. Här serveras hummer från Maine på Versacetallrikar. Servicenivån är hög men inte prickfri.

Min favorit blir snabbt Pacific Rim – framförallt för den väl genomarbetade restaurangmiljön och sake-menyn. Bronsskulpturen som möter oss vid entrén till nämnda restaurang är den dyraste på hela skeppet. Den är så tung att golvet behövde stärkas med extra stål för att klara tyngden.
Det serveras hummer i varje restaurang, men kanske känns det ändå som lite av det exklusiva suddas ut just därför. Efter några dagar på båten är man mer sugen på något annat. Men för att lösa logistiken är det förståeligt att man göra stora inköp av vissa råvaror. I det här fallet hummer från Maine.

 

Det finns mängder av små butiker med lokala delikatesser att köpa med hem.

Utflykter på egen hand eller med guide

Även utflykterna ingår i priset. Jag gillar att man kan välja att upptäcka destinationerna på egen hand – men att transfer ingår. Vi väljer Marseilles, men skippar den guidade turen och utforskar platsen egenhändigt. Eftersom regnet blir en ganska ovälkommen vän under dagen blir det desto mera vin, ostar och boeuf tartar för oss.
Nästa dag lägger vi till i Palamos, någon timme från Barcelona – så vi tar en transfer till storstaden på söndagen, bara för att inse att allt är stängt i Barcelona en söndag. Men utbudet av exkursioner är stort och håller hög kvalitet. Det erbjuds ostprovningar med lokala producenter liksom utflykter med skeppets kockar som tar med dig till lokala marknader eller satsar på Michelinrestauranger – men då kostar det av förklarliga skäl extra.

 

Bra gym – kanske inte min typ av underhållning

Poolområdet med vackert trädäck och stora, mjuka solsängar är utmärkt att vila sig i mellan doppen i den stora poolen och de två jacuzzibad som finns på däck.

Vad gäller underhållningen menar jag nog ändå att den kan förbättras. De flesta som kliver ombord på den flytande lyxen är 50 år och uppåt. Underhållningen är absolut anpassad för dem och i de vackra barerna står coverband och spelar Elton John. Pussel som sysselsättning kanske inte heller får mig att imponeras. Däremot imponeras jag av att varje pussel som läggs ut blir klart samma dag. Och av gymmet. Det består av flera rum och består av allt du kan önska dig. Dessutom finns löpspår, tennis, golfnät, minigolf och boccia att roa sig med. Poolområdet med vackert trädäck och stora, mjuka solsängar är utmärkt att vila sig i mellan doppen i den stora poolen och de två jacuzzibad som finns på däck 

Champagne och Osetrakaviar till frukost? Ja, absolut. Här ingår det som standard på frukostbuffén.

Världens lyxigaste kryssningsfartyg?

Så, är det här världens lyxigaste kryssningsfartyg? Det handlar helt om vad du har för preferenser vad gäller lyx. För mig är lyx sömlös och oklanderlig service, fantastiska matupplevelser och exklusivitet. Känslan av att befinna sig på ett stort lyxhotell i Dubai kvarstår även efter resan. Personligen vill jag nog hellre kliva på ett flytande boutiquehotell. Men som sagt – det handlar om vad man definierar som lyx och det är högst personligt. Och det är klart, att få champagne och Osetrakaviar generöst serverad på frukostbuffén är självklart något man inte ser så ofta på kryssningsfartyg. Frågan är om det ens förekommer på fler kryssningsfartyg än här.

 

 

 

Fakta:

  • Regent Seven Seas Explorer ägs av Norwegian Cruise Line Holdings.
  • Kryssningsfartyget sjösattes 2016 och har sedan dess tagit sig åtskilliga varv runt jorden. År 2020 seglar hon exempelvis till Antarktis.
  • Fartyget har 473 kristallkronor och 2500 dyrbara konstverk, bland annat av Picasso.
  • Fartyget täcks till 4262 kvadratmeter av marmor.
  • Den dyraste sviten går på cirka 100 000 SEK per natt. Då får du 360 kvm svit och ett privat spa med obegränsat antal behandlingar och privatchaufför vid alla destinationer.

För mer information: https://www.rssc.com/

Foto: Lina Skandevall samt press
UPP
Translate »