RESMÅL OCH HOTELL

OMBORD PÅ VÄRLDENS LÄNGSTA FLYGNING

Det är kväll på Singapores flygplats, Changi. Det bubblar av liv, folk på väg till jordens alla hörn. Här vid baren i Singapore Airlines lounge är det som att stå i en oas mitt i myllret. Här är det stilla. Jag står och fingrar på mitt boardingkort och häller i mig de sista bubblorna från den fantastiska Piper-Heidsieck Rare.

Jag ser till att stå upp för jag vet att jag kommer att sitta ner de kommande arton timmarna. På boardingkortet som ligger på bardisken står det New York – 16.567 kilometer från Singapore – och jag är på väg att kliva ombord på världens längsta flight.Singapore Airlines återupptog i oktober sin nygamla direktlinje till New York efter fem års uppehåll. Nu, fem år senare, har nästa generation flygplan kommit och idag flygs sträckan med Airbus 350-900 Ultra Long Range.

– Jämfört med tidigare kommer vi nu att flyga med en nydesignat tvåmotorigt plan byggt i kolfiber som är både betydligt lättare och mer bränsleeffektivt, berättar flygbolagets pr-chef Nicholas Ionides.

För att förstå hur otroligt långt det är från Singapore till NYC kan du tänka på att kaptenen varje resa ställs inför ett vägval – antingen flyger kaptenen ostligt över Stilla Havet och Nordamerika, västligt över Asien, Europa och Atlanten eller raka spåret över Nordpolen. Alla tre vägarna är ungefär lika långa och allt beror på hur vindarna är just för dagen.
Efter ett par dagars jobb i Singapore är jag alltså på väg till andra sidan jordklotet. Bokstavligt talat. Och jag känner redan vid gaten hur jag behöver sova. Jag kan inte låta bli att fundera lite på hur jag ska lyckas landa i NYC utvilad med tanke på den tretton timmars tidsskillnad det är mellan städerna. Min plan är att vänta med att sova för att få mina åtta timmar så nära New York-tid som möjligt. Jag räknar med att sova gott eftersom jag innehar en businessbiljett med ett av marknadens bredaste säten och vad som anses vara marknadens bästa service. När jag stigit ombord och slagit mig ner i min fåtölj funderar jag snarare på om jag ska lyckas ta mig genom första rätten i middagsserveringen innan jag somnar.

– Good evening, ladies and gentlemen, rasslar kaptenen i högtalarsystemet. Han berättar att han i dag kommer att välja rutten över Stilla Havet och att flygtiden är beräknad till knappa sjutton timmar.Jag blir nästan lite besviken på att det ska gå så fort. När jag sitter där och väntar på maten med en Gin & Tonic i handen och öppningsscenerna till Ocean’s 8 rullar på underhållningsskärmen slås jag av hur nytt planet är – det doftar nästan som en ny bil.

Halvvägs in i kalvfilén somnar jag dock och jag vaknar inte på drygt nio timmar. Jag har alltså en stol som blir en säng, ett skönt täcke och en fluffig kudde – men lyckas ändå somna sittande i en ostbågsliknande ställning och när jag vaknar förstår jag inte var jag är.


Nu har tio av de av sjutton timmarna gått och jag har knappt hunnit blinka och det dags för nästa mål mat – denna gång grillad biff med potatiskaka. Även om kanske just denna köttbit inte går upp i topp på någon kulinarisk lista måste jag ändå säga att kvaliteten överlag hos Singapore Airlines är väldigt hög i alla klasser – och i premium economy, business och förstaklass kan du också förbeställa din mat så du får det du gillar mest.


En kaffe på maten senare är jag klarvaken. Trots att lamporna åter släcks och natten fortsätter är jag pigg som en lärka. Jag sneglar lite lätt avundsjukt på grannen som snarkar stilla. Jag vet ju att jag borde sova lite. Det var ju det där med att sova så nära New York som möjligt, det som var min plan för att landa utvilad.
Hur bekvämt jag än sitter och ligger och hur mätt och nöjd jag än är vill det sig inte. Jag kan inte sova.
Men här och då, någonstans över Alaska, ger jag upp. Jag släpper stressen.
Det finns ett italienskt ordspråk som heter ”Il dolce far niente” – konsten att göra ingenting. Det är i sanning en skön konst. Och i våra stressiga, ständigt uppkopplade liv är det en sådan viktig läxa. De sista timmarna stänger jag datorn, öppnar upp fönsterskyddet och tittar ut på stjärnorna i den nordamerikanska natten.
Sexton timmar och femtiosju minuter efter takeoff landar vi på Newark utanför New York. Och jag önskar så att flighten hade varit ännu några timmar längre.
Så jag hade hunnit göra ingenting lite till.

Tips att packa med i handbagaget: Ett par bra brusreducerande lurar – jag klarar mig inte utan mina BOSE. Packa med myskläder. Tyvärr delar inte Singapore Airlines ut pyjamas på rutten och ett par mysbrallor kommer att göra resan bekvämare.En bok. Passa på. Läs. Du har tid!

Fakta om rutten: Världens längsta flight flygs med nya Airbus 350-900 Ultra Long Range som klarar otroliga 17.900 kilometer på en tank. Det motsvarar sträckan Arlanda – Landvetter drygt 45 gånger utan att tanka.
Planet har 67 business-stolar och 94 stolar i premium economy – någon vanlig ekonomiklass finns inte.
För sträckan Singapore – New York packas cirka 100 liter vin och champagne, 100 liter öl, läsk, kokosvatten, 40 liter juice och lite drygt 100 liter vatten.

Världens tre längsta rutter

  • Singapore Airlines – Singapore till New York – 16.667 kilometer
  • Qatar Airways – Auckland till Doha – 14.526 kilometer
  • Quantas – Perth till London – 14.499 kilometer

Kostnad för biljetten: Priserna för flighten börjar på ca 11.700 ToR för premium economy och lite drygt 29.900 kronor för business.

Om destinationerna:

Singapore

Den asiatiska metropolen vid Malackahalvöns sydspets har så mycket att erbjuda. Om det är din första gång i staden är mitt tips definitivt att leta upp en härlig takbar – ju högre desto bättre – bege dig upp strax innan soluppgången, beställ en drink och bara njut av utsikten uppe i den gigantiska staden.

New York

Det som inte finns att göra i New York är jag tveksam till att faktiskt finns att göra. Jag bara älskar att strosa omkring mellan skyskraporna. Att sitta på Broadway på en uteservering. Att promenera i Brooklyn längs Hudson och bara titta på Manhattan. Att vila i lugnet i Central Park. Att bara vara i den fantastiska staden.

FOTO: DANIEL OHLSSON SAMT PRESS
UPP
Translate »