AFRIKA

VI HAR ÅKT VÄRLDENS LYXIGASTE TÅG: ROVOS RAIL

En resa i tid och rum med världens lyxigaste tåg

Rovos Rail - train in curve (16B0593 C3b)

Foton: Björn Waenerlund

Det är tidig måndagsmorgon och vi har sjunkit ner i bekväma fåtöljer i Rovos Rails egen lounge på tågstationen i Durban på Sydafrikas ostkust. De eleganta servitörerna i loungen har precis erbjudit oss ett glas pärlande sydafrikansk champagne med kulinariska kanapéer, och vi kastar den svenska måttfullheten över bord och tackar till vår egen förvåning ja trots den tidiga timmen. Ska man strax kliva ombord på världens lyxigaste tåg så kan man gott börja dagen med ett glas champagne!

Rovos Rail - Train w logo (P1000163)

Efter ett litet välkomsttal av tågets ”train manager” Joe eskorteras vi till tåget och vår deluxe suite av vår tågvärdinna Priscilla, som kommer att ta hand om oss under hela den tre dagar långa resan från Durban till huvudstaden Pretoria i norra delen av landet. Hon bor till och med i eget litet krypin i vår vagn, men nås enklast via telefonen i vår hytt.

Rovos Rail - deluxe suite (16B0683 D)

Hytten, ja – den är härligt rymlig med en stor och bekväm dubbelsäng, stort klädskåp, ett litet bord och två sköna fåtöljer. Liksom resten av tåget är den inredd i edvardiansk stil med möbler från tidigt 1900-tal som minner om svunna tiders eleganta charm. Den vackra mahognypanelen ger hytten en varmt ombonad, lyxig känsla. Vårt badrum är faktiskt riktigt rymligt för att vara på ett tåg, och duschkabinen har bra plats även för långa nordiska män eller storväxta sydafrikanska boer. När vi öppnar den läderklädda informationspärmen i vår hytt finner vi till vår förvåning att det mesta av det skrivna materialet faktiskt är på svenska – en omtänksam och personlig gest som känns välkomnande och trevlig.

DAG 1 – ARDMORES SAMLAROBJEKT OCH VÄRLDENS GODASTE MOROTSKAKA

Rovos Rail - Armore ceramics (16B0652)

Medan tåget i sakta mak lämnar Durban bakom sig packar vi upp våra väskor och finner gott om hyllor och galgar för våra kläder, och bra utrymme för väskorna under sängen. Sedan går vi på upptäcktsfärd i jakt på Observation Car, allra sist i tåget. Här är fönstren många och extra stora, och erbjuder fin vy över det förbipasserande gröna, frodiga landskapet. Längst bak i vagnen finns en öppen balkong, och i väntan på lunchen njuter vi av ännu ett glas kyld champagne och den vackra utsikten medan vinden fläktar oss.

På gårdarna vi passerar ropar och vinkar lekande barn till oss. Nu ljuder gonggongen och det är dags att promenera bort till den eleganta restaurangvagnen för vår första måltid ombord. Både lunch och middag består av fyra rätter: förrätt, huvudrätt, osttallrik och dessert. Den flakiga och saftiga kingklip, en delikat sydafrikansk fisk som påminner om vår torsk, vi serveras till lunchen är perfekt tillagad och infriar verkligen våra högt ställda förväntningar. Allt serveras på tågets eget vackra porslin och i kristallglas med Rovos Rails monogram, av duktiga unga servitörer som, liksom tågvärdinnorna, har specialutbildats i Rovos Rails egen skola. På eftermiddagen anländer tåget till världsberömda Ardmore Ceramics i provinsen KwaZulu-Natal.

Rovos Rail - Ardmore carrot cake (P1000044)

Vi gör ett besök i galleriet och beundrar de vackert utsmyckade keramikkonstverken som numera säljs för höga belopp på många av världens mest kända gallerier. Det berömda auktionshuset Christie’s har till och med tillerkänt Ardmores konstverk epitetet moderna samlarobjekt, och grundaren Fée Halsteds dotter har nyligen designat tre scarfar åt Hermes med motiv gjorda av Ardmores afrikanska konstnärer. Vi avslutar besöket på terrassen till den lilla söta fikastugan med stråtak mitt emot galleriet. Med vacker utsikt över en grönskande dal genomfluten av en stillsam liten flod intar vi vårt eftermiddagskaffe och en morotskaka som vi härmed utser till världens godaste, självklart vackert upplagd på Ardmores keramik.

Rovos Rail - Ardmore vase (P1000043)

Vackra Sibongile som bakat mästerverket skrattar förtjust när vi går lös på den saftiga kakan och himlar med ögonen av lycksalighet. En stor del av upplevelsen på Rovos Rail är umgänget med övriga passagerare som kommer från jordens alla hörn. Vi blir tidigt bekanta med en mycket trevlig sydafrikansk familj med två vuxna barn och deras respektive. Mamma Charmaines jämna födelsedag firas med champagne och högtidliga tal under vår första middag på tåget. När vi tror att allt är färdigfirat blir vi plötsligt överraskade av att blivande svärsonen Shaun faller på knä mitt i restaurangvagnen och friar till dottern Kerry. Allmänt jubel och inte ett öga torrt, förstås. Vilken underbart romantisk avslutning på vår första dag ombord!

DAG 2 – SLAGFÄLT OCH SAFARI

Rovos Rail - antelope (16B0111_01)

Efter en härlig natt då vi vaggats till sömns i vår lyxiga svit, väcks vi av en diskret knackning på dörren redan vid sextiden. Förmiddagens utflykt går till Spionkop Lodge strax utanför staden Ladysmith vid foten av Drakensberg Mountains.

Ägarparet Raymond och Lynette Heron har restaurerat den historiska gården till dess forna glans, och här erbjuds både en lättare safaritur och en historisk guidning av slagfältet i närheten av gården. Slaget vid Spionkop ägde rum den tjugotredje och tjugofjärde januari år 1900, under det andra boerkriget mellan Storbritannien på ena sidan och boerrepublikerna Oranjefristaten och Transvaal på den andra.

Rent militärt innebar slaget inte någon egentlig framgång för någon av sidorna, även om ett stort antal soldater fick sätta livet till. Men tre världskända historiska personer var faktiskt närvarande på samma plats vid slaget: Winston Churchill som tjugotreårig krigskorrespondent, Mahatma Gandhi som bårbärare för engelsmännen och Louis Botha som år 1910 blev den första premiärministern i unionen Sydafrika. Raymond är en historisk berättare av rang, och till och med barnen i vår grupp lyssnar andäktigt medan han levandegör de historiska skeendena på ett kunnigt och medryckande sätt.

Rovos Rail - duck breast (16B0085_01A)

Några av tågets passagerare väljer istället att följa med Raymonds son Alastair på en trevlig liten ”safari light” på gårdens lilla reservat. Här finns giraffer, olika sorters antiloper, zebra, gnu, noshörningar och ett rikt fågelliv. Tillbaka på tåget njuter vi av ett sagolikt gott ankbröst i gott sällskap av crêpes med sauterade grönsaker, medan tåget rullar vidare. Vid nästa stopp ska vi få uppleva ett betydligt större viltreservat och göra en riktigt lång safaritur. Tåget saktar in och stannar plötsligt mitt ute i vildmarken utan någon civilisation i sikte. Här väntar Rovos Rails landrovers på oss.

Kunniga lokala guider ska ta med oss på en drygt tre timmar lång ”game drive” in i det imponerande 10 000 hektar stora Nambiti Private Game Reserve. I reservatet finns alla de så kallade Big Five, det vill säga lejon, elefant, buffel, leopard och noshörning, men också till exempel hyenor, geparder, strutsar och många olika slags antiloper. Det blir spännande timmar tillsammans med vår guide Siya, som skickligt letar upp de flesta djuren åt oss. Mest imponerande är nog den jättestora noshörningshannen som långsamt strosar förbi framför oss, och det vackra lejonparet som latar sig i gräset.

Skymningen faller och savannen badar i de sista strålarna av ett vackert guldgult kvällsljus när vi glada och nöjda återvänder till tåget och den väntande middagen. Om man inte har möjlighet eller tid att vistas några dygn på safarilodge i Krugerparken är detta ett riktigt bra alternativ att kunna få njuta av Afrikas spännande djur i naturligt tillstånd.

DAG 3 – MOT HUVUDSTADEN PRETORIA!

Rovos Rail - steam locomotive (16B0302 E)

Den sista dagen spenderar vi helt och hållet ombord på tåget, och kan i lugn och ro njuta av det spännande förbipasserande landskapet, den utmärkta servicen och underbara måltider. Frukosten ombord på Rovos Rail förtjänar ett särskilt omnämnande. Det bjuds en kall buffé med yoghurt, müsli, dignande fat med uppskuren exotisk frukt och härligt nybakade croissanter, muffins och andra bakverk. Dessutom väljer man sin varma frukost från à la carte-menyn.

Rovos Rail - restaurant car (P1000078)

Vi frossar i luftiga omeletter, Eggs Benedict, perfekt löskokta ägg och annat gott nylagat. Majsfälten blir allt fler och större ju närmare vi kommer Johannesburg och Pretoria. Så småningom byts den lantliga grönskande idyllen ut mot livliga förstäder och industriområden när vi passerar i utkanten av den myllrande storstaden Johannesburg som är affärscentrum i Sydafrika. De sista femhundra meterna kopplas ett fint gammalt ånglok på tåget, och vi glider värdigt in på Rovos Rails egen eleganta tågstation i Pretoria vid tretiden på eftermiddagen. Här väntar företagets ägare Rohan Vos på att få välkomna oss. Han är nästan alltid på plats här, och värdesätter den dagliga närheten till kunderna. 1986 startade han företaget som idag fortfarande drivs som ett familjeföretag och nu har vuxit till runt trehundra anställda.

Fyra tågset från en svunnen era har varsamt renoverats till sin forna glans av kolonial glamour, och tar nu äventyrslystna passagerare på olika långa tågresor där den längsta går från Cape Town via Victoriafallen ända upp till Dar es Salaam i Tanzania. – Jag har velat kombinera det romantiska med tågresor med boende, mat och service av högsta standard. Att resa med Rovos Rail är som att göra en tidsresa. Vi har försökt återskapa atmosfären av en engelsk country club i början av nittonhundratalet, säger Rohan Vos.

Rovos Rail - observation car (16B0224)

Resultatet är helt enkelt strålande, instämmer vi. Det är med saknad vi lämnar vår vackra svit och hela den underbara miljön på tåget. Men vi är inte riktigt färdiga med vår tidsresa ännu, och har valt att stanna kvar i gamla tiders glamour och elegans ytterligare några dagar. Vi har hittat ett lyxigt boutiquehotell i Pretoria som med sin koloniala elegans utgör en perfekt kombination med Rovos Rail. Följ med oss till vackra Illyria House i nästa artikel.

För mer information:
www.rovos.com

Sanslöst bortskämda på Illyria House!

Illyria House - hotel exterior (16B0505_01)

 

 

UPP
Translate »