CHECK IN

SAS DIREKTFLYG TILL KALIFORNIEN


Den amerikanska östkusten är ett populärt resmål bland oss skandinaver. Västkusten däremot har känts mer svåråtkomlig genom att det har krävts ett byte och ytterligare en lång flygresa över den nordamerikanska kontinenten. Men det har det blivit ändring på nu. I samarbete med SAS flög vi lyxigt och bekvämt i business class direkt från Arlanda till Los Angeles på bara elva timmar.

Foto: press

Nya lounger
Resan kan med fördel påbörjas redan inne i Stockholms innerstad i någon av SAS båda citylounger, belägna vid Stureplan respektive Stockholms Central. Här erbjuds ändamålsenlig och snygg arbetsmiljö och möjlighet till möten, eller bara en chans till lite avkoppling och något att äta eller dricka i samband med resan till eller från Arlanda. Dessutom finns två nya utmärkta lounger på Arlanda, SAS Business Lounge och den ännu elegantare SAS Gold Lounge, beroende på hur frekvent resenär man är. Innan vårt direktflyg till Los Angeles avgår hinner vi göra en liten rundvandring med ansvarige Annegrete Salomonsson. Båda loungerna är snyggt inredda i skandinavisk design med möbler i ljusa träslag. Businessloungen har lite mer myskänsla och är även utrustad med ett trevligt lekrum för barn. Inredningen i Guldloungen är elegantare och mer avskild. Här serveras varm mat och den som önskar kan ta en dusch i ett eget duschrum. I loungen finns också sköna vilstolar att koppla av i och Annegrete berättar att dessa är så bekväma att det faktiskt händer att personalen får väcka resenärer som försovit sig i vilstolarna.


SAS New Experience
Loungerna är en del av SAS nyligen genomförda modernisering under namnet SAS New Experience, som även inkluderar nya flygplan och nya eller moderniserade kabiner i alla klasser. Detta märks direkt när vi kommer ombord i business class. Den sobert grå färgskalan i de nya textilierna är rogivande och behaglig, de bekväma sätena klädda med snyggt tyg i slitstark ullblandning och mattan är mjuk och skön när skorna tagits av. Det är bara fyra säten i varje stolsrad, arrangerade i grupperingen ”ett-två-ett”. Genom att ha enkelsäten utmed fönstersidorna och bara två säten i mitten har alla resenärer bekväm direktaccess till gången. Samtidigt utgör utformningen av sätesmiljön och den avskilda platsen runt omkring sätet en egen zon med privat atmosfär för var och en. Ett rejält sidobord med rum för både bok, laptop och handväska och en praktisk hylla för att hålla reda på småsaker som mobil och glasögon gör att det finns ordentligt med avlastningsutrymme. Sätet är bredare än de flesta vi testat och har även en skön inbyggd massagefunktion. Med en enkel knapptryckning ändras stolen till en två meter lång horisontell säng till stor glädje för alla långa resenärer. Täcke, kudde och bäddmadrass är framtagna av självaste Hästens och ger en lyxig och genuint skandinavisk sängupplevelse. Det berömda rutmönstret på tyget är här i grå nyanser i stället för den klassiska blå färgen, för att smälta in på ett snyggt sätt i den grå färgskalan. På den 15 tum stora teveskärmen av typen touch screen finns ett väl tilltaget utbud av filmer, teveprogram, spel och även underhållning för barn att välja bland. Förutom USB-uttag finns ett vanligt eluttag för alla typer av kontakter, vilket är en detalj som man verkligen uppskattar som affärsresenär. Säkerhetsbältet är av modellen trepunktsbälte, vilket känns extra tryggt. Den diagonala axelremmen kopplas bort med ett enkelt handgrepp för ökad komfort efter start och landning.

Nya matkonceptet New Nordic by SAS
Under våra flygningar med SAS till och från den amerikanska västkusten serveras vi en rad vällagade rätter i business class. De är av imponerande hög kvalité för att vara måltider anrättade i luften. Salladen som blandas till vid passagerarens säte är vackert småbladig, krispig och fräsch. Torskryggen är perfekt tillagad och ljuvligt flakig och saftig, och det rökta ankbröstet är precis så svagt rosa och mört som man kan önska. Våra trevliga och kunniga stewards Peter Lehnert och Mette Einarsson gör måltiderna ombord till resans höjdpunkter och assisterar oss med utmärkta vinrekommendationer som lyfter de kulinariska upplevelserna till högre höjder. Det här gör oss nyfikna på att få veta mer och vi stämmer träff för en pratstund i Stockholm med Peter Lawrance. Han är ansvarig för mat och dryck på SAS alla flygningar över hela världen, och komponerar och utvecklar samtliga menyer i alla klasser ombord. Det nya matkonceptet New Nordic by SAS lanserades i maj i år, och har hämtat sin inspiration från resenärerna och det nya nordiska köket. Det lokala ursprunget och säsongens fräscha råvaror står i centrum. Med tanke på att SAS varje dag välkomnar cirka 80 000 resenärer kräver det en hel del förberedelse och planering.
– Vi har höga ambitioner med vårt nya koncept, berättar Peter. Nu strävar vi efter att skapa egna trender i ställer för att följa trender.

Cirka sextusen cateringkockar arbetar med att laga måltider för SAS över hela världen. Peter jobbade tidigare på ett cateringkök med SAS som kund, vilket gav honom värdefull erfarenhet av att arbeta som leverantör, inköpare och kock för kunden SAS – en erfarenhet han nu kan använda för att bättre förstå och samarbeta med utvalda producenter och cateringfirmor över hela världen. Han har också en bakgrund som kock på stjärnrestauranger i olika länder. Under några år jobbade han halva året och reste sedan runt i världen resten av året. På så sätt skaffade han sig kännedom om olika länders matkulturer och råvaror. Peter är övertygad om att personlig kontakt och närvaro är av avgörande betydelse för att säkra en hög och jämn kvalité på maten ombord på SAS flygningar. Han reser runt och provlagar all mat tillsammans med de lokala kockarna för att plocka fram det genuint skandinaviska i alla menyer och rätter, baserat på säsongens råvaror. Ambitionen är att åstadkomma en personlig relation så att cateringfirmorna på de olika destinationerna ska uppleva att de lagar mat åt Peter och inte bara åt SAS.

Äppelmusten som blev en snackis
Under våra två flygningar njuter vi av sanslöst god äppelmust från norska Ringi. Peter berättar att musten är gjord på noga utvalda äppelsorter. Den vi serveras är gjord på Gravensteinäpplen med blommig smak av gröna, friska äpplen, en fin kombination av sött och syrligt med härligt lång eftersmak. Precis som vinerna är den framtagen för att matcha maträtterna, de varma nötterna eller andra snacks. Under våren går det inte att få tag på de utvalda äppelsorterna och SAS har istället kommit överens med en odlare om att leverera fem ton rabarber enbart för att kunna göra rabarbermust till SAS. Äppelmusten från Ringi har blivit lite av en snackis bland resenärerna. En god vän till oss som flygpendlade från Köpenhamn till Oslo under en tid berättar att han föredrog att flyga i business class den relativt korta sträckan enbart av skälet att få dricka den underbara äppelmusten varje morgon. Peter lägger stor vikt vid att hitta egna producenter som kan ta fram råvaror helt efter SAS höga kvalitetskrav.

Destinationsanpassade menyer
Maten ombord är till viss del anpassad efter de olika destinationerna. För flygningar till typiska affärsdestinationer som Shanghai är maträtterna lite lättare och de snabba kolhydraterna relativt få jämfört med en mer semesterbetonad destination som exempelvis Miami. Det går också åt mer te och juice på flygningar till affärsdestinationer och mer alkohol på flygningar till turistdestinationer. Det är en logistisk övning på hög nivå att lasta ombord allt som behövs för en långflygning. För samtliga klasser behöver man ta ombord ungefär 22 000 produkter, allt från filtar till tandpetare. Och dessa ska sedan stuvas så att besättningen kan hitta allt ombord på flygplanet.
Menykortet på långlinjerna är ett slags konstgalleri som speglar varje årstid och nordiskt land, och byts ut ungefär var tredje månad. Eftersom säsongens råvaror är i fokus byts vårmenyn ut när sparrisen tagit slut – råvarustyrt menybyte istället för datumstyrt, med andra ord. På kortlinjerna i Europa består kunderna till en större del av frekventa resenärer som flygpendlar och där byts menyerna ut två gånger i veckan för att erbjuda bra omväxling. Peter berättar också stolt om de partnerskap SAS har ingått för att kunna servera menyerna i business class på ett sätt som matchar de höga ambitionerna med mat och dryck. Royal Copenhagen har designat porslinet, glasen kommer från Orrefors och besticken är framtagna av Georg Jensen.
Endast det bästa skandinaviska är gott nog.

För mer information: www.sas.se

Foto: Björn Waenerlund där inget annat anges

Kommentera via ditt Facebook-konto

UPP
Translate »