BÅTAR

SEMESTRA SOM ONASSIS

Det finns ett antal sätt att fördriva sin semester på, och är man lite stadd i kassan är det inte helt ovanligt att man väljer udda resmål eller helt enkelt en annorlunda upplevelse.

onassis1

 

Yacht: Kawai

FÖRESTÄLL DIG FÖLJANDE SCENARIO: Du vaknar till vågornas skvalp och sträcker lustfyllt på dig. Solen filtreras genom den skira gardinen och i precis rätt ögonblick uppenbarar sig butlern med din färskpressade apelsinjuice för att meddela att frukosten står framdukad om tio minuter i loungen på övre däck. Du ligger kvar ett par minuter och njuter av båtens svaga gungning medan du lyssnar på de avlägsna rösterna från hamnen dit ni har anlänt under nattens lopp. Sakta kliver du upp, sträcker vällustigt på dig och kliver ut på däck utan en tråd på kroppen.

En sekund senare ligger du i det ljumma havet. Det uppfriskande doppet har satt fart på alla dina sinnen och medan du tar några loja simtag funderar du över hur du ska fördriva dagen. Kanske ska du ta en tur på fastlandet, eller kanske ska du stanna kvar ombord och låta dig skämmas bort av den skicklige massören som är med under hela resans gång. Du kan inte riktigt bestämma dig men det gör inget, för du har semester och tar varje timme som den kommer. Livet kan helt enkelt inte bli bättre än så här.

Hur går det till?

IMG_3626

Yacht: Maltese Falcon

The World of Envy är en resebyrå i Sverige som hjälper den som vill hyra en yacht under semestern. De är relativt nystartade och arrangerar även ordinära resor inklusive hotell och privata villor. Det finns ytterst få svenska båtmäklare som besitter en sådan lång erfarenhet som den ena av grundarna, Sofia Nordlinder, och hon kan verkligen utlova en semester utöver det vanliga. Till skillnad från många utländska mäklare vet hon exakt vilken standard vi svenskar är ute efter. De flesta känner inte till att det går att hyra privata yachter men finns bara pengarna så går det alldeles utmärkt. Man ska dock ha klart för sig att smakar det så kostar det.

En veckohyra kan gå på allt mellan 200 000 och 6 miljoner kronor, beroende på båtstorlek och besättningsantal. Sofia berättar att många välbeställda människor väljer att hyra istället för att köpa egen båt.

– Att köpa en yacht är ett svart hål, om än ett trevligt sådant, säger hon. Förutom den initiala investeringen kan man räkna med att det kostar en till två miljoner euro om året för personal, båtplats, bränsle med mycket mera för att hålla en megayacht flytande.

Därför väljer många båtägare att hyra ut sin lyxyachter när de inte själva använder dem. Båtarna är sällan personliga utan besättningen fixar till dem så att de passar klienterna, och efter avslutad charter återställs allt efter ägarens önskemål. Alla ska kunna känna sig som hemma helt enkelt.

– Många av våra kunder skulle ha råd att äga en egen båt, och förvisso finns det de som tillslut köper en men de flesta är nöjda med att hyra, berättar Sofia. Det handlar ju bara om ett par veckor per år. Under sommarhalvåret ligger yachterna runt hela Medelhavet och inför vintern körs de över till Karibien för de som väljer att semestra då kylan har slagit till här hemma. En del återkommande klienter byter yacht från år till år men de flesta håller sig gärna till samma båt, människan är trots allt ett vanedjur.

Sofia berättar vidare att det finns olika yachter för olika tillfällen.

– Vissa klienter vill åka med familjen, några vill festa i stil med sina vänner medan andra vill segla i lugn och ro med flickvännen. Många chartrar en båt av affärsrelaterade skäl och då får de verkligen valuta för pengarna. Det finns ingen bättre representation! Därför är det av yttersta vikt att välja en båt som är anpassad till ens önskemål.

Populära områden under sommaren är förutom Frankrike även Sardinien, Korsika och Amalfikusten. Grekland har också varit på stark frammarsch de senaste åren, ekonomisk kris till trots. Däremot står Spanien inte så högt på listan eftersom man då måste betala höga spanska skatter, men Sofia bedyrar att det är fantastiskt att kryssa utanför Ibiza och Mallorca.

På vintern är Bahamas-Miami klart populärast i par med Antigua, St Barts och British Virgin Islands.

– Det bästa med den här typen av semester är att vakna i en ny hamn varje morgon, säger Sofia. Eller att äta en femstjärnig middag på väg till Korsika, det är oslagbart!

ATT TÄNKA PÅ

Starboard exterior passageway

 Yacht: IYC

Det första semesterfararen ska fundera över är budgeten. Hur mycket har man tänkt spendera? Förutom hyran får man komma ihåg att lägga till 25 procent för utgifter såsom mat, dryck och bensin, samt hamnplatser som kan bli väldigt dyra under sommaren. Väljer man en segelbåt blir det naturligtvis billigare, men då kan det vara svårt att passa tiderna eftersom man är helt beroende av väder och vind. I hyran ingår full besättning inklusive kock, och tillsammans med denne och mäklaren går klienten igenom menyn för hela seglatsen. Personalen på båten handlar all mat efter att kocken har skickat förslag på menyn.

Nästa sak att tänka på är vad man vill göra. Har man några speciella önskemål? Är det något man ska fira? Planeringen inför resan är väldigt viktig och innan avgång ska hela färdplanen vara klar.

– Man kan göra precis vad som helst och åka vart som helst, säger Sofia. Bara man lämnar en hamn och ankommer på utsatt tid till den förutbestämda hamnen i slutet av färden för att vara säker på att inte missa sin hamnplats.

Efter att ha gått igenom färdplanen till punkt och pricka kommer mäklaren med förslag på några olika båtar utefter klientens önskemål. Vill man ha en nyare båt blir det dyrare men väljer man en något äldre kan man komma undan lite billigare. Alla båtar är kvalitetscheckade och kontrollerade.

SEMESTRA SOM EN KUNG

Den minsta yachten som finns att hyra har tre hytter och kan ta sex personer. Besättningen har sina egna sovplatser.

– Hur stor en båt än är finns det oftast bara sex hytter. Trots att den är 80 meter lång finns det stränga regler på hur många som får övernatta, säger Sofia. Det finns naturligtvis undantag, som till exempel Christina O som numera ägs av en nära bekant till familjen Onassis. Yachten är en gigant på 95 meter och tar så många som 36 övernattande gäster, något som är högst ovanligt.

ChristinaO-090-008-running

 Yacht: Christina O

Christina O har för övrigt en spännande historia. Från början var hon en obetydlig kanadensisk fregatt som användes under andra världskriget. 1954 köptes hon upp av den grekiske rederimagnaten Aristotle Onassis som totalrenoverade båten för $ 4 miljoner ($45 miljoner i dagens värde).

Under åren har ett antal kända personer varit gäster ombord, bland annat träffades Kennedy och Churchill för första gången här. 1968 gifte sig Aristotle Onassis med Jacky Kennedy ombord på Christina O, och efter hans död ärvde dottern Christina båten och hon sålde den sedan vidare. För drygt tio år sedan genomgick Christina O en jättelik renovering.

Nu kan vem som helst hyra en av världens lyxigaste yachter för den nätta summan av €455 000/vecka eller €65 000/dag. Då tillkommer förstås kostnad för bensin, mat, dryck med mera.

BILDER FRÅN CHRISTINA O

– Standardkunden hyr en båt för mellan två och sex miljoner/vecka men det går att chartra för 200 000 till 300 000 kronor. Då handlar det om en mindre båt, men servicen är femstjärnig och allt annat är lika bra som på de stora yachterna, menar Sofia.

Det börjar bli alltmer populärt för svenskar att hyra en yacht medan norrmännen ligger långt före och har alltid gjort så. Sofia tror att det beror på ren okunskap från vår sida, vi svenskar är vana vid att ordna resor själv över nätet medan resenärer i Norge oftast vänder sig till en resebyrå.

– Försök att boka en yacht online, skrattar Sofia. Det är helt enkelt omöjligt!

THE WORLD OF ENVY

The World of Envy är baserat i Sverige och jobbar som partners med International Yacht Collection med huvudkontor i Monaco och Florida. De har många andra kontor strategiskt utplacerade i yachtvärldens alla hörn så att kunderna alltid ska ha en lokal kontakt. För att beräkna chartervärldens storlek kan man säga att det finns 1000 charteryachter uppdelade på tio företag som vardera är managers för 100 båtar. The World of Envy är den enda svenska mäklaren som har tillgång till den här sortens båtar, och som kund kan man vända sig till dem och chartra vilken båt som helst eftersom de olika bolagen inte är låsta vid ”sina” respektive yachter.

– Alla yachter är privatägda och tillhör ett samfund som heter Mediterranean Yacht Broker Association (MYBA), berättar Sofia och intygar att alla kontrakt som skrivs mellan kund, ägare och mäklare är oerhört seriösa. Varje punkt kontrolleras noggrant för att skydda alla parter. Det är en väldigt kontrollerad bransch. Trots detta finns det många oseriösa aktörer på marknaden som inte har denna minutiösa kontroll, och man ska iaktta lite extra försiktighet eftersom mycket kan hända till sjöss.

Sofias roll som mäklare är att tillgodose kundens alla önskemål. Ägaren har i sin tur en egen mäklare som hon jobbar tillsammans med för att alla ska bli nöjda.

– Ägarna skriver på ett kontrakt att de aldrig får ta kontakt med klienten så man kan i princip göra vad som helst så länge man inte bryter mot några lagar, tillägger hon.

När en kund har bestämt sig för vilken båt han vill ha skriver man ett sexsidigt övergripande kontrakt mellan ägaren och mäklaren. Detta täcker både ägaren och kunden. Kunden betalar 50 procent av beloppet när han hyr och resten en månad innan avgång. För eventuell avbokning efter genomförd betalningen bör man ha tecknat en egen försäkring som täcker kostnaden. Här kan mäklaren hjälpa till att rekommendera försäkringar och informera om hur det fungerar i Sverige. När allt är betalt börjar mäklaren planera hela resan i detalj och boka hamnar, något som måste görs omedelbart eftersom det annars kan bli fullbokat.

Kort sagt: The World of Envy tillgodoser alla klientens behov och kan garantera en service som rimmar väl med den femstjärniga servicen ombord på den femstjärniga lyxyachten.

Semestern kan börja!

För mer information:
www.theworldofenvy.com
www.myba-association.com

Text: Eva Juhlin-Dannfelt
Foto: World of Envy

 

UPP
Translate »