ASIEN

SINGAPORE + BILAR = SNABBMAT?

Det dånar. Ljudet av Formel 1-bilarna som kör sina testlopp på Singapores gator lämnar ingen oberörd.

DSC_0769

I princip hela stan är avstängd och framkomligheten för andra bilar obefintlig. Det råder en spänd förväntan och motorintresserade från hela världen väntar på årets Singapore Grand Prix, så även jag. Men först ska man dit och så måste man äta innan det är tävlingsdags.

A380 CoverFoto: Singapore Airlines

Man vet med all säkerhet att man är på väg in i ett stort flygplan när man måste ta en rulltrappa upp till kabinen. Singapore Airlines A380-800 som strax ska flyga från Frankfurt till Singapore är fylld till sista platsen vilket innebär att det nästan finns femhundra människor ombord. Detta är dock inget jag märker här jag sitter på andra våningen i vad som känns som ett alldeles eget privat utrymme.

s1Foto: Singapore Airlines

 Singapore Airlines välrenommerade Business Class-stolar, som till natten förvandlas till en hel säng, levererar komfort och vid ankomst till Singapore känner man sig både utvilad och fräsch nästan tretton timmar senare. Naturligtvis har en hel natts god sömn bidragit till detta, men även Singapore Airlines fantastiska underhållssystem med massor av filmer och tv-serier att bedriva tiden med gör sitt till för att resan känns mycket kortare än vad den är. Maten och dryckerna som serveras ombord håller även de First Class-stil så mätt och belåten är man också. Att det sedan är roligt att flyga med det här jätteflygplanet ger ju bara lite extra krydda till helhetsupplevelsen.

DET LIGGER NÅGOT I LUFTEN

Redan på Changi Airport märks det att det är något särskilt på gång, minst hälften av de som ankommer har på sig åtminstone något plagg som är förknippat med F1. Det är kepsar, t-shirts och ryggsäckar, däckföretaget Pirelli är välrepresenterat om jag säger så. Att Singapore Airlines från och med i år är huvudsponsor för hela tävlingen märks också tydligt – de är smarta nog att se till att exponeras väl här på en av världens, i både mina och andras ögon, bästa flygplatser.

DSC_0001Någon sömn behövs inte efter resan med Singapore Airlines, men sängen på Pan Pacific är generös. Foto: Matz Thomassen

DSC_0008Generös är även utsikten – även på en dimmig dag. Foto: Matz Thomassen

Det är tidigt på morgonen när jag checkar in på Pan Pacific i Marina Bay. Väl medvetna om att många gäster har flugit både långt och länge har hotellet dukat fram en läcker frukost på rummet. Nybryggt kaffe, färska frukter och varma croissanter intas medan jag uppdaterar mig om vad som händer i staden via The Straits Times. Mycket handlar föga förvånande om F1. Sedan är det dags att bege sig ut på stan, naturligtvis ska jag uppleva F1-loppet, men Singapore bjuder ju på så mycket att det vore synd att inte ta tillfället i akt se sig omkring. Och med att se sig omkring menar jag att leta upp spännande restauranger.

DSC_0547Foto: Matz Thomassen

I nummer fem förra året skrev vi om vad man bör uppleva i Singapore om man är där för första gången så jag hoppar över det (finns att ladda ner via vår sajt om du missat artikeln) och går istället rakt på ämnet mat utan att på något sätt påstå att ”det andra” inte är värt att se, för det är det. Gardens by the Bay, för att ge ett exempel, är naturligtvis en makalös upplevelse. Även om det i Singapore finns ett otroligt bra utbud för shopping inom alla kategorier från elektronik till mode, så är jag nu mer intresserad av att upptäcka nya restauranger och gör därför några nerslag som ska visa sig vara mycket lyckade. Ett sådant är lunchen på Bacchanalia.

BACCHANALIA – FRÅN EN SJÄL TILL EN ANNAN

DSC_0107Foto: Matz Thomassen

Skriv genast ner adressen 23A Coleman Street – här ligger nämligen en av Asiens just nu hetaste restauranger, tillika vald till Årets Restaurang i Singapore 2014. Under ledning av brasilianaren, chefskocken Ivan Brehm, skapas och serveras här mat som lämnar avtryck. Brehms är ingen nybörjare direkt och har stått vid grytorna på såväl Per Se i New York som restaurangen som en gång i tiden uppbar titeln Världens bästa restaurang; The Fat Duck i London. Brehms är en sån där kock som skapar mat med hela sin själ.

DSC_0062Foto: Matz Thomassen

Maten på Bacchanalia är modern och experimentell. Köket är medvetet litet för att optimal effektivitet ska upprätthållas. Enligt Brehm och restaurangens VD, Emmanuel Bernardos, som jag möter under mitt besök, är det dessutom ett av världens renaste kök med nolltolerans mot att något som inte har med matlagning att göra ens får komma i närheten av spisarna. På Bacchanlia provade jag en liten meny: Först ut kom en blomkålsgratäng med friterade blomkålsblommor, vit tryffel, getostcrème och gremolata som jag hade kunnat beställa in minst två djuptallrikar till av.

Efter gratängen serverades Tahitian Vanilla Salmon, en laxbit så varsamt tillrett att den i köttet såg ut att vara rå. Hemligheten bakom tillagningen är att långsamt och på mycket låg temperatur baka fisken i ugnsfolie. Till laxen serverades en puré med rostad vitlök, riven fänkål och en emulsion av honung. En kombination av råvaror som kan vara något av de bästa smakkombinationerna jag någonsin upplevt – definitivt en rätt som jag kommer att försöka att tillaga hemma.

eftrFoto: Matz Thomassen

Som avslutning (det vill säga innan det kom in chokladtryfflar som inte gick att sluta äta) serverades en knaprig fläsksida som tillbringat två dygn i ugnen innan den fick sällskap av brässerad rödkål och äpplen och kapris somt en kryddig sås som gjorts på köttets egen juice. Jag sammanfattar måltiden på Bacchanalia så här: GÅ DIT!

THE BLUE GINGER

DSC_0944Foto: Matz Thomassen

Ett litet hål i väggen som nte lämnar något utrymme i magen – så kan man sammanfatta den lilla restaurangen The Blue Ginger som ligger på 97 Tanjong Pagar Road. Hit ska du gå om du vill prova det Peranakanska köket (Peranakaner är ättlingar till kinesiska invandrare). Maten som serveras här ren, enkel, kryddig, lätt, mastig – ja, vad jag försöker berätta är att här serveras man verkligen alla variationer och kombinationer.

DSC_0956Foto: Matz Thomassen

Från helt fantastiska jätteräkor till pinfärska vegetariska vårrullar och nyfångade fiskar av flera olika slag som serveras med smakrika och spännande såser. Vad sägs om att prova tigerräkor kokade i ananasjuice eller verkligen utmana dig själv genom att testa på durian. För den som inte vet vad durian är så är det är en frukt vars doft är så påträngande och intensiv att det inte ens är tillåtet att ta den ombord på offentliga färdmedel. Det är också frukten som delar singaporianerna in i två läger – de som älskar den, och de som avskyr den. Lite som vår surströmming. Vågar du prova? Singapore vibrerar på kartan över intressanta städer för kulinariska upplevelser, det är dock inte den enda vibrationen som försiggår här.

MÄTT OCH BELÅTEN – STARTA MOTORERNA!

DSC_0822Tusentals förväntansfulla F1-fans samlats för att bevittna loppet. Foto: Matz Thomassen

Redan dagen innan själva tävlingen är vi på plats på läktarna för att se kvalificeringsloppet, men nu är det skarpt läge och läktarna är fullsatta. Vi har bra platser och även jag som helt ärligt inte är så där överdrivet intresserad av motorsport känner ett pirr i magen. Vi har i flera dagar hört bilarna testköra banan som består av Singapores gator, och redan fått en försmak på när motorljudet studsar mellan stadens skyskrapor. Det är folkfest och jag har sällan sett så många entusiaster på ett och samma ställe. I parken precis utanför läkarområdet har tusentals förväntansfulla F1-fans samlats för att bevittna loppet på enorma storbildsskärmar. Och så drar det i gång.

DSC_0738Foto: Matz Thomassen

Vi hör startskottet och hur de kraftfulla motorerna går upp i varv. Det tar inte mer än trettio sekunder innan bilarna passerar som kanonkulor framför oss, längre tid än så tar det inte heller innan de försvunnit ur sikte. Vad hände? Här satt man med kameran i högsta hugg – det finns inte en chans i världen att det kommer att bli några bilder. Poff! Borta!

Singapore Grand Prix, själva tävlingen, pågår i två timmar, vare sig mer eller mindre och det kan vara lätt att tro att det är så enkelt att den snabbaste vinner och i sin enklaste form så är det förstås vad det hela går ut på. Innan man når dit så finns dock det ett antal regler och förordningar som måste följas, närmare bestämt femtiofyra sidor regler om själva sporten och tävlingsmomentet, vilka licenser som behövs och naturligtvis vilka bestraffningar som utdöms i det fall man inte följer reglerna. I tillägg till dessa så finns det ännu ett regelverk bestående av åttioåtta sidor som in i minsta detalj beskriver varenda kvadratmillimeter av tävlingsbilarnas konstruktion och tekniska specifikation. Det är svårt att ens föreställa sig vilken planering och psykisk uppladdning som dessa förare med sina team går genom innan ett sånt här lopp. Med hastigheter som kan uppgå till, som högst, 296 kilometer i timmen på vägar som är planerade för vanlig stadstrafik är förberedelser alfa och omega.

DSC_0518Clarke Quay är ett populärt nöjesdistrikt i Singapore med massor av barer och restauranger. Foto: Matz Thomassen

När Singapore Grand Prix 2014 avslutas klockan 22:00 står det klart att britten Lewis Hamilton (Mercedes) står som segrare med en effektiv tävlingstid som slutade på 1:31:50.744 och därmed plockade hem tjugofem poäng i serien. Vi bevittnar prisceremonin från storbildsskärmarna i parken och ser hur den överlycklige Lewis Hamilton får ta emot sitt pris. Det här har verkligen varit en ”once in a lifetime”-upplevelse och är vare sig man är intresserad av motorsport eller inte, något man ska uppleva om man befinner sig i Singapore i samband med Formel 1. Det är svårt att beskriva den glädje och det engagemang som de verkligt insatta visar och delar med sig av, och svårt att inte dras med i entusiasmen.

Årets lopp är över och nu väntar en konsert med Robbie Williams som gör entré klockan 22.30 med sin låt Let me entertain you. I exakt samma ögonblick som han sjunger de första orden i låten kommer det några regndroppar. En minut senare, vare sig mer eller mindre, har himlens slussar öppnat sig på vid gavel och det går inte att beskriva vattenmängderna på något annat sätt än att det var som det kom en tsunami från himlen. Från proffsiga bilförare till en proffsig artist – Willams genomförde sina nittio minuter på den taklösa scenen och uppvisade en professionalitet på samma nivå som den vi just bevittnat från bilförarna. Både Williams och publiken, de som inte kapitulerade inför vattenmassorna, var sjöblöta, men glada. Kanske mest för att regnet inte kom två timmar tidigare.

För mer information:
www.singaporeair.com
www.yoursingapore.com
www.panpacific.com
www.bacchanalia.asia
www.theblueginger.com

UPP
Translate »