KRYSSNINGAR

STAR CLIPPER – MED HISSADE SEGEL I KARIBIEN

Sju dagar, sex karibiska öar och lika många solnedgångar bortom havets horisont. När vinden fyller de hissade seglen på det femmastade kryssningsskeppet Royal Clipper förvandlas livet ombord till ett mångfacetterat äventyr.

Royal Clipper i full segelskrud.

Vågorna lyfter segelskeppet som en lätt fjäder upp mot den stjärnströdda svarta himlen för att sedan sakta sänka det mjukt ner i dalen som bildas mellan havets vågor. Vi står på däcket och gungar med i rytmen, medan champagnen i våra glas skvalpar upp egna vågor. Bakom oss förvandlas Barbados och huvudstaden Bridgetown till en liten prick. Det är några timmar sedan vi gick ombord på Royal Clipper i Bridgetowns hamn. Redan i hamnen utmärkte sig denna femmastade skönhet bland alla andra kryssningsskepp, som mer liknar stora flytande skyskrapor i jämförelse. Royal Clipper är en av tre, snart fyra fullriggare som ingår i svenska Star Clippers flotta. Dessa fullriggare är idag världens största segelskepp. Alla Star Clippers båtar är byggda efter gamla clippertraditioner. De oerhört vackra skeppen väcker dessutom stor uppmärksamhet när de går för fulla segel. Den som minns TV-serien Onedinlinjen kan mana fram bilden av en vacker fullriggare med satta segel.

Det är detaljerna som gör intrycket som Royal Clippers vackra mässingklocka

Intimt och socialt

Nu står vi här och tittar upp mot de höga masterna. Lotsen som tagit båten ut från hamnen har lämnat över rodret till kaptenen, som nu sätter seglen. Sakta hissas de ett efter ett till tonerna av Vangelis Conquest of Paradise. Skeppet tar 227 gäster men på just den här veckolånga kryssningen är vi inte fler än lite drygt 200 gäster. Även om båten är stor så är den inte så stor att man inte hinner lära känna de flesta ombord. Den sociala faktorn är hög och alla utrymmen är utformade just för att gästerna ska bekanta sig med varandra. Stämningen är i topp och det är en härlig blandning av gäster som i princip kommer från jordens alla hörn. Vissa har följt med på Atlantseglingen från Europa till Karibien och varit ombord i fyra veckor. Andra har precis som vi bordat båten i Bridgetown. Här finns alla samhällsklasser representerade, men kanske med en övervikt för lite mer kapitalstarka gäster. Andra har sparat för en once in a lifetime-upplevelse.

Ny ö erövras varje dag

Varje dag styr skeppet in till en ny hamn vid en ny karibisk paradisö

Livet ombord går i sus och dus. Här ligger man antingen utsträckt på solsängarna och lapar sol, eller också kryper man in i skuggan med en god bok eller tar ett svalkande bad i någon av de tre poolerna som finns uppe på däck. Kanske njuter man bara av utsikten. Det är inte trångt om utrymme på båten, så vill man ha en vrå helt för sig själv så går det också att hitta. Själva seglingen från ö till ö sker under nattetid. Varje morgon vaknar man upp vid en ny paradisö som kan utforskas. Till skillnad mot de gigantiska kryssningsfartygen finns det en klar fördel att åka med någon av Star Clippers båtar: de kan sänka ner ankaret i mindre, mera pittoreska hamnar på öarna. Vårt första stopp är Saint Lucia, där vi har gott om tid att promenera runt bland restaurangerna och barerna vid strandpromenaden, att prova en färgstark drink och bara njuta av ön innan färden går vidare.

Första ön vi lägger till vid är Saint Lucia. Längs strandpromenaden får vi gott om tid att kika runt i butiker och äta och dricka i någon av de många barerna längs vägen.

Vi angör två öar i franska Guadelope med sanslöst vackra stränder, Saint Kitts med sina vilda apor, Antigua och Barbuda där vi badar med stingrockor och Martinique, som bjuder på fantastiska snorkelupplevelser. Det finns också möjlighet att boka in sig på utflykter som arrangeras av Star Clipper på varje ö där man stiger i land. Det kostar dock en extra slant. Det är inte alla passagerare som väljer att stiga i land på öarna – en hel del vill stanna kvar på skeppet och njuta fullt ut av det.

Pelikaner tar en paus på en av de många färgstarka fiskebåtarna som ligger i vattnet längs stränderna på Martinique.

– Jag har besökt de flesta karibiska öar och har sett det jag vill se. Den här kryssningen handlar bara om att uppleva den här magnifika båten. Jag har länge drömt om att åka med den, säger amerikanska Maryann som reser solo på kryssningen.

I skeppets akter finns det möjlighet att låna olika vattensportgrejor för de som stannar ombord men ändå vill känna på havet.

Trevliga hytter

Medan vi åker från hamn till hamn så myser vi ombord på båten. Vi uppehåller oss helst på något av däcken, men själva boendet är också bekvämt. Det finns tre kategorier av hytter. Hyttvalet avgör vilket däck du hamnar på och om hytten har fönster eller inte. I kategori tre bor man längst ner och om hytten har fönster så ligger det strax ovanför vattenlinjen. Vid sjögång kan det runda lilla fönstret låta som en tvättmaskin när vattnet sköljs runt över det. De som bor i kategori ett kan promenera rakt ut på däcket. Vår hytt låg i kategori två vilket vi var mycket nöjda med, då vi på morgonen kunde kika ut genom vårt fönster utan att störas av vågorna.

Hytterna är inredda med typiska skeppsdetaljer som går i blått och guld. Även om de är mindre än ett normalt hotellrum ryms här allt man behöver: en bekväm dubbelsäng, dusch, toalett, TV och garderob. Trots att utrymmet är litet är det både trevligt och rogivande att vistas här.

Att klättra i masten på båten är en av de populäraste aktiviteterna. Men det gäller att man inte är höjdrädd.

Mastklättring

Sol och bad på däck i all ära, men det finns en annan aktivitet som ändå vinner popularitetstävlingen på båten – nämligen mastklättring. En baggis, kan man tycka när man står nere på däck. Men har man väl fått på sig säkerhetsselen och börjat klättra upp för nätstegen inser man snabbt att det krävs både balans och muskelkontroll innan man når upp till toppen. Flera av gästerna som försökte klättra upp fick vända halvvägs, antingen för att de fysiskt inte klarade uppgiften eller för att de drabbades av höjdrädsla. Men när man väl kommit igenom den lilla luckan, med en ganska höjd puls, och kliver upp på utsiktsplatsen i masten blir man belönad med en fantastisk utsikt över såväl havet som över hela skeppet. Ur ett fågelperspektiv inser man vilket fantastiskt och imponerande hantverk som ligger bakom all den skönhet man har under sig.

Vänskapligt på restaurangen

Det finns bara en restaurang på skeppet, där frukost- och lunchbuffé serveras dagligen och vid vissa klockslag. Middagen serveras däremot vid sittande bord och annonseras i hyttkorridorerna klockan halv åtta varje kväll genom att en medlem ur personalen ringer i en klocka och ropar ”Time for dinner”. Och det är just under middagen som nya vänskapsband knyts, då folk bjuder in varandra till sina bord. Till slut dras man med själv och snart är man en av dem som bjuder in andra gäster man vill lära känna närmare. Den informella stämningen inbjuder till intressanta samtal.

Under middagen på restaurangen knyts nya bekantskaper. Borden är stora och man får dela med nya gäster varje kväll om man vill.

Kvällen fortsätter sedan i Tropical Bar ute på däck med underhållning. Här handlar det inte om shower à la Las Vegas, utan istället om olika typer av underhållning där både besättningen men också gästerna kan delta – vi får vara med om både quizkväll, modevisning, talangshow och dansuppvisning. Stämningen är hjärtlig och skratten många. En av kvällarna bjuds även ett lokalt karibiskt band in till båten för att underhålla oss med karibiska toner – man kan verkligen förvänta sig en variation på underhållningen. Och gillar man det inte så är det bara att ta sig upp på översta däcket, lägga sig i en av solstolarna och titta på stjärnorna.

Vi hann uppleva sex fantastiska solnedgångar och segelhissningar och lika många karibiska paradisöar. Man kanske inte skulle säga att ett skepp är ett paradis – men Royal Clipper kommer ändå ganska nära.

Rederiet Star Clippers Svensken Mikael Krafft grundade kryssningsrederiet Star Clippers 1989. Flottan består av tre segelskepp, två fyramastade och ett femmastat. Ytterligare ett femmastat skepp håller på att byggas. Skeppen seglar i Karibien, i Centralamerika, genom Panamakanalen, i Asien och i Medelhavet. Rederiets filosofi går ut på att bevara gamla seglingstraditioner och återskapa seglingskänslan som man fick på den här typen av skepp förr i tiden.

Om Royal Clipper: Royal Clipper är ett fullriggat femmastat segelskepp med 42 segel. Hon är dessutom världens största ”riktiga” segelskepp som byggts sedan skeppet Preussen byggdes 1902. Royal Clipper har också kommit in i Guinness rekordbok. Skeppet är 133,8 meter långt och rymmer bland annat tre pooler på däck, gym, bibliotek, en restaurang, en pianobar, två barer på däck och en klädbutik.

Mer info: www.starclippers.com

Foto: Mary Örnborg samt press
UPP
Translate »