BILAR

TESLA MODEL S – VI HAR PROVKÖRT DEN!

Sommaren 1990 var jag en av 200 lyckliga Mazda Miata MX5-ägare som kunde kvittera ut ett exemplar av den då nyanlända superläckra lilla sportbilen, den första i sitt slag i den nya erans roadsters med klassiska Lotus Elan som förebild. Det var första gången jag blev kär i en bil…

Tesla - red side front view 1 JL89691

Nu har det hänt igen!

Tecknen är otvetydiga; jag vaknar med ett leende på läpparna, hjärtklappningen, pirret i hela kroppen när jag tänker på föremålet för mina känslor, och övertygelsen att vi är som gjorda för varandra. Jag skyndar till våra möten med lika stor förväntan varje gång.

Precis som med en riktig förälskelse får förnuftet ge vika för känslorna. Det ÄR ju trots allt lite pusslande med att hitta laddning tillräckligt ofta, i alla fall om man kör lika ”oekonomiskt” sportigt som jag under vår helgutflykt. Och det gör man ju gärna med en körglad bil som denna som accelererar från 0-100 på suveräna 4,4 sekunder och lämnar de flesta bilar bakom sig.

Tesla - StartnyckelStartnyckeln

Med Teslas större batterialternativ, 85kWh, ska man kunna köra cirka 50 mil på full laddning, men för mig sjönk det till 30-35. Det räcker ju ändå bra för vardagskörning i stadsmiljö. Det går att ladda bilen hemma från ett vanligt eluttag, men då krävs det 33 timmar för full laddning. En vanlig nattladdning ger cirka 15 mils körsträcka.

Tesla - Interior Standard

Med trefas kommer man ner till 9 timmar för full ”tank”. Långt bättre är då Teslas egna superladdningsstationer som håller på att installeras vid alla Max hamburgerrestauranger i Sverige. Den första invigdes i Karlstad i början av juli i år, strategiskt placerad eftersom staden ligger halvvägs mellan Stockholm och Oslo. Tanken är förstås att det passar bra med ett besök på restaurangen under de 40 minuter det tar att ladda bilen fullt. Redan nu i augusti har antalet ökat till fem superladdningsstationer, och innan årets slut ska man kunna köra från Åre/Östersund ner till Löddeköpinge i Skåne och enbart ladda helt utan kostnad på Teslas ”el-mackar”.

Tesla - supercharger closeup

Till årsskiftet är det också tänkt att Tesla-ägare ska kunna resa nästan vart som helst i Europa och ladda sina bilar enbart på superladdningsstationer. Apropå Oslo så är Tesla lustigt nog oljelandet Norges mest sålda bil, vilket till viss del beror på att bilarna är subventionerade. Men här handlar det om känsla, och med den resonerar man inte logiskt. Det har sagts att om Apple hade byggt en bil hade det varit en Tesla, och det behövs inte många minuter i bilen innan man upplever släktskapet.

Tesla - ModelS_Interior

Det finns två – TVÅ! – knappar på hela instrumentbrädan, en för handskfacket och en för varningsblinkers. Resten utgörs av en 17 tums touchscreen som ser ut, och fungerar, som en jättestor surfplatta (ja, bilen är konstant uppkopplad). Allt regleras och styrs enligt välkänt manér med fingrarna på displayen. Det gäller även funktioner som att öppna och stänga soltaket, bakluckan och motorhu… förlåt framluckan, justera högtalarljud, lyssna på streamad internetradio, navigera, surfa på webben och använda sin smartphone som ansluts med automatik om man har den någonstans i bilen.

Att bilen är konstant uppkopplad gör också att en Tesla-tekniker kan koppla upp sig mot bilen på distans för att åtgärda eventuella problem som beror på datafel och inte ett mekaniskt sådant, förstås. Startnyckeln har formen av en liten Teslabil och det räcker med att ha den i fickan när bilen startas. Bildörrarna låses också upp automatiskt när föraren närmar sig.

Tesla - frunk

Trycker man på bakdelen av den lilla minibilen öppnas bakluckan och trycker man på framdelen öppnas den så kallade frunken. Tesla kallar bagageutrymmet fram för ”frunk”, en sammansättning av orden front trunk. Utrymmet är stort på grund av avsaknaden av förbränningsmotor och tillsammans slukar bagageutrymmena hela 894 liter.

En del av bagageutrymmet bak kan användas för två bakåtvända barnsäten som på så sätt förvandlar Teslan till en familjebil för sju personer. Bilen är bakhjulsdriven, väger lite drygt två ton och har en viktfördelning på 48/52. Det här ger förstås ett bra väggrepp och det går att ha väldigt, väldigt roligt i en Tesla. Och det har jag verkligen under dagarna jag lånar bilen. Det är en härlig bil att köra!

Tesla - barnstolar

Först känns det ganska märkligt att accelerera utan ett mullrande motorljud, men det kompenseras av tjusningen med det steglösa och ljudlösa i den kraftfulla accelerationen. 21-tumsdäcken som ger ett bra grepp vid tuffare körning gör dock att det ändå blir lite väl mycket vägbuller på motorvägen, och jag undrar om inte isoleringen skulle behövas förbättras. Men det är också den enda lilla skönhetsfläcken jag kan hitta i helhetsupplevelsen.

Tesla - frunk JL89791

Priset för Tesla Model S börjar på SEK 627 000 och drar iväg upp till lite drygt SEK 1 100 000 för den Performance P85+ som jag provkörde som verkligen hade ”extra allt”. Alla bilar tillverkas i Kalifornien och Tesla har fler modeller på gång. Model X, en SUV, kommer att släppas i USA under 2015 och cirka åtta månader senare komma till Sverige.

Istället för i trista industriområden säljs Tesla i stora tjusiga shoppingcenter i egna butiker som påminner om en Apple Store, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de har haft samma arkitekt. Det känns betydligt roligare att shoppa en ny bil i den här miljön, och kunderna strömmar förbi på ett naturligt sätt.

Tesla - silver side front view 5603

Än så länge kan Tesla bara köpas på två ställen i Sverige; i Täby centrum norr om Stockholm finns en Tesla-butik uppe på andra våningen, och den 16 augusti öppnade service och försäljning i InfraCity i Upplands Väsby på E4an mellan Stockholm och Arlanda. Hela upplevelsen med Teslan är verkligen en härligt positiv sådan. Det här är en bil för framtiden. Elbilen har blivit fullvuxen och är definitivt här för att stanna!

För mer information:
www.teslamotors.com

UPP
Translate »