RESMÅL OCH HOTELL

VAD KOSTAR DET ATT SPARA PENGAR?

Varför finns det egentligen resebyråer när man så enkelt kan beställa resan själv?

euro-163475Att spara en slant på att boka en resa själv via internet kan bli en dyr affär.

Flygbolagens reor står som spön i backen. En miljon biljetter hit och en miljon biljetter dit. ”Skynda dig att boka innan platserna tar slut!” Hotellen slumpar ut sina rum för inga pengar alls, och mer eller mindre hemliga klubbar berättar i ”förtroende” att även världens allra lyxigaste resorter måste fylla sina sviter. En bungalow tre meter ifrån en kritvit strand med vajande palmer – på andra sidan jordklotet givetvis – kostar i princip ingenting om du bara bokar den idag! Nu! I dessa tider när världens alla reseupplevelser aldrig är längre bort än några knapptryckningar och ett kreditkortsnummer, så ställde vi oss frågan varför det fortfarande finns resebyråer.

Vi stämde därför träff med Karin Uddfors som är VD och ägare av resebyrån Nygren & Lind. Efter en timme med henne hade vi svaren. Karin Uddfors tar emot på Nygren & Linds kontor på Surbrunnsgatan i Stockholm. Hon har arbetat med resor sedan 1996 och får anses ha ganska grundliga kunskaper om vad hon arbetar med. Dessutom representerar hon resebranschen i Allmänna reklamationsnämnden och är alltså väl insatt i hur det kan gå när folk gör som beskrivet ovan, det vill säga bokar sina resor själva. Karin börjar med ett förtydligande: – Det finns självklart seriösa aktörer som säljer både flygstolar och paketresor via nätet utan att det någonsin uppstår ett problem. På kortare resor vore det väl kanske bara krångligt att blanda in en extern byrå som ska sköta bokningen, men det är ju inte riktigt det du ville veta, eller hur? Hon har rätt. Anledningen till att vi kontaktat Karin är ju som sagt att ta reda på varför man ska använda sig av en resebyrå, och inte bara fixa allt själv innan man drar ut i världen.

SKILLNADEN PÅ EN RESEBYRÅ OCH ATT BOKA SJÄLV

seychelles-1028036En liten prisskillnad avgör vilken hjälp du får om något skulle inträffa på resan.

– För det första så är vi en liten aktör på resemarknaden, och vi som arbetar här är genuint intresserade av att resa och upptäcka nya destinationer. Till skillnad från många bokningssajter som kränger resor och hotell i parti och minut, så har vi ofta varit på plats och kollat att hotellet eller resorten håller det som utlovas. Det gör att vi kan diskutera önskemål och förväntningar med våra kunder innan de åker, vilket minimerar besvikelser. Vi tar hand om våra kunder, vår främsta ambition är att ha en nöjd kund.

– Och för det andra?

– För det andra så är det så att våra kunder kan ringa oss 24 timmar om dygnet när de reser om det skulle uppstå något problem eller frågetecken. Försök göra det med en bokningssajt som ofta inte ens har ett telefonnummer uppgivet. Våra kunder omfattas av en extra ansvarsförsäkring som gör att om det uppstår något, så har vi möjlighet att snabbt lösa situationen. Det kan till exempel vara ett flygbolag som går i konkurs: den som har köpt sina flygbiljetter via nätet hänvisas då direkt till flygbolaget och får vackert vänta på hjälp i den allmänna kön. Om man har bokat via en resebyrå så ringer man dit och då ligger det på byråns ansvar att boka om biljetterna till ett annat flygbolag. Vi som resebyrå har, för att säga det enkelt, sålt en tjänst till dig, och då ligger hela ansvaret att leverera på oss. Skeptikern i mig vaknar till liv. Det hon säger låter ju logiskt, men vi lever väl ändå i Sverige, ett land där konsumenterna är skyddade upp över öronen? Och förresten, om man betalat sin resa med kreditkort så ingår det väl en försäkring där?

– Jo, det stämmer, svarar Karin, det kan mycket väl vara så att både din hemförsäkring och ditt kreditkortsföretag har inbyggda försäkringar i sina erbjudanden, men dessa är oftast ersättningar du kan kräva efter att du har kommit hem – och då har du ju varit tvungen att fixa allt själv redan. Det är ju inte så, om du ringer ditt försäkringsbolag från Afrika klockan halv fyra på morgonen, att det sitter någon människa där som kan boka om dina flygbiljetter. En resebyrå har tillgång till flygbolagens bokningssystem, din agent har stenkoll på vad det är som gäller för just din biljett och är auktoriserad att göra det som krävs på direkten. När Karin lägger fram det på det här sättet, så framstår det ju plötsligt som självklart.

– Förresten, tillägger hon, även om olyckan skulle vara framme och vi upptäcker att vår kund inte har en giltig försäkring, så kommer vi ändå att gå hur långt som helst för att lösa situationen. Det vi lever på är ju nöjda kunder.

VAD SKA MAN HÅLLA ETT ÖGA PÅ?

business-21856
Tips: Kolla upp om företaget har ställt några garantier till Kammarkollegiet.

Okej, Karin har övertygat mig. Att boka genom en resebyrå innebär att det är resebyråns ansvar att leverera den tjänst jag har köpt, och man har försäkringar som gör att man är långt mer flexibla om olyckan skulle vara framme. Samtidigt sade Karin ju att det finns seriösa aktörer som säljer resor via nätet. Hur vet man vilka av dessa som är seriösa då? – Det finns en metod som slår alla andra: fråga runt! Fråga dina vänner, din familj och dina kollegor. Vi svenskar är ganska bra på att berätta för varandra om vi inte är nöjda med ett företag. En annan sak som kan vara värd att kolla upp är om det företag du väljer som leverantör är anslutet till Svenska Resebyråföreningen. Det är nämligen via den som byråerna tecknar sin extraförsäkring som gör att de har möjlighet att hjälpa dig i alla situationer. Den särskilt noggranne kollar också upp om företaget har ställt några garantier till Kammarkollegiet. Det är bara att gå in på deras hemsida och sedan söka på företagsnamn eller organisationsnummer, så får man reda på om några sådana garantier finns. Enligt Karin bör man dra öronen åt sig om det inte finns medlemskap i Svenska Resebyråföreningen eller garantier via Kammarkollegiet, och hon låter mig förstå att det sällan är fallet med till exempel utländska resesajter, där man till och med kan riskera att den resa man köper inte ens omfattas av svenska lagar. Rådet i sammanfattning är alltså att grundligt kolla upp vem det är du gör affärer med.

VAD TJÄNAR MAN PÅ ATT BOKA SJÄLV?

Frågan måste faktiskt ställas. Det finns väl en anledning till att internet svämmar över av billiga flygresor och hotellnätter?

– Vet du, svarar Karin Uddfors; för tjugo år sedan så hade svaret varit ett helt annat, men nu när resebyråerna inte längre får ta ut några kommissioner så driver man inte resebyrå för att bli rik utan för att det är en passion. En resebyrå som har mer än två procent vinstmarginal anses ha gjort ett bra resultat, och då kanske man förstår att vi som en liten aktör drivs av något helt annat än pengar. Frågan bör alltså ställas till den som ska ut och resa och lyda ungefär så här: ”Om det händer något med din flygresa, hur mycket tid och pengar kommer det att kosta dig att boka om?” Eller så här: ”Om det visar sig att det där femstjärniga hotellet som du bokade så billigt ligger intill en motorväg fastän det inte stod något om det på deras hemsida, vad kommer det då att kosta dig att byta hotell?”. Jag tycker att Karin får det att låta ganska enkelt och vågar mig på en sammanfattning:

– Alltså, om du själv köper en resa via till exempel nätet så är du också mer eller mindre själv ansvarig för att ordna upp i eventuella komplikationer på resan. Men om du däremot går till en resebyrå är det resebyrån som är ansvarig för att leverera det du har köpt? Karin nickar och ler.

– Men, tillägger hon, jag hoppas att alla förstår att jag talar i det stora och vida perspektivet nu. Att ringa till oss för att boka en lågprisbiljett mellan Stockholm och Oslo är förvisso möjligt, men ganska onödigt. Det du köper när du bokar via en resebyrå är trygghet. Tryggheten att du får vad du har betalat för, samt att en kunnig människa hjälper dig både före, under och efter själva resan. Lite som en hand att hålla i. Eller ett proffs som du ringer till om du behöver hjälp med resan. Och vem tackar nej till det?

För mer information:
www.nygrenlind.se
www.kammarkollegiet.se
www.srf-org.se

UPP
Translate »